Sibiu-Piteşti, autostrada „melcului”. Doar 28 de kilometri s-au făcut în trei ani și jumătate
Din primăvara anului 2020, de când au început primele lucrări la autostrada Sibiu-Pitești, și până în prezent, doar aproximativ 28 de kilometri dintre cei 122,1 kilometri au fost finalizați, adică mai puțin de un sfert.
Lucrările la autostrada Sibiu – Piteşti, cel mai important proiect de infrastructură din România, merg greu, în condiţiile în care se lucrează pe doar două dintre cele cinci secţiuni, o secțiune a fost finalizată pe 15 decembrie 2022, iar două secțiuni sunt în perioada de proiectare, conform Adevărul.
Pe secţiunile 4 şi 5, singurele pe care se lucrează, au fost realizaţi în total, în ultimele 24 de luni, doar 14,5 kilometri dintre cei 40,35 kilometri. Procedurile stufoase, birocraţia, neseriozitatea firmelor, lipsa forței de muncă şi contestaţiile din ultimii ani au făcut ca în prezent pe doar două dintre cele cinci secţiuni ale viitoarei autostrăzi să se lucreze concret, în contextul în care nu mai puțin de 85% din finanţarea totală pentru autostrada Sibiu-Piteşti este asigurată din fonduri europene nerambursabile.
Spre comparație, în perioada 2010-2016, în Bulgaria au fost construiţi şi daţi în exploatare 322 de kilometri de autostradă, conform datelor site-ului Mediapool din toamna lui 2017. Ceea ce înseamnă o medie de aproape 50 de kilometri de autostradă pe an.
Statul a cheltuit aproape 2,5 milioane de euro în perioada 2007-2008 pentru realizarea studiului de fezabilitate al autostrăzii Sibiu-Piteşti. Între timp, însă, studiul realizat la acea vreme de Iptana a expirat, iar autoritățile au demarat procedurile de licitaţie pentru revizuirea acestuia în primăvara anului 2012. Ulterior, contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru autostradă a fost atribuit de abia în 2017, după mai multe amânări și licitații anulate.
Sibiu-Boița, singura secțiune dintre cele cinci care a fost terminată
Secţiunea 1 (Sibiu-Boiţa) din viitoarea autostradă Sibiu-Piteşti, cu o lungime de 13,7 kilometri, este singura dintre cele cinci secțiuni care a fost terminată la finalul anului trecut. Contractul de proiectare şi execuţie pentru această secţiune, cu o valoare de 612,6 milioane lei, fără TVA, a fost semnat în data de 14 aprilie 2019, între CNAIR şi compania Porr Construct SRL. Lucrările au început în primăvara anului 2020, fiind finalizate pe 15 decembrie 2022.
În ceea ce priveşte secţiunea 2 (Boiţa-Cornetu, în lungime de 31,33 kilometri), reprezentanții Companiei Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au precizat pentru „Adevărul” că ”aceasta se află în perioada de proiectare până la finalul anului 2023. În prezent, antreprenorul realizează studiile de teren necesare elaborarii Proiectului Tehnic de Execuție”. Conform contractului, lucrările trebuie terminate în 2028, iar valoarea contractului este de 4,2 miliarde lei fără TVA.
Și secțiunea 3 (Cornetu – Tigveni, 37,4 kilometri) se află în perioada de proiectare până pe 1 februarie 2024, iar antreprenorul realizează studiile de teren necesare la elaborarea Proiectului Tehnic de Execuție. Lucrările la secțiunea 3 trebuie finalizate în 2027, iar contractul are o valoare de 5,3 miliarde lei fără TVA.
În ceea ce priveşte contractul pentru proiectarea secţiunii 4 Tigveni-Curtea de Argeş, acesta a fost semnat în noiembrie 2021, după ce şi ultima contestaţie depusă a fost respinsă. Ofertantul desemnat câştigător este compania austriacă Porr Construct. Secţiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeş are o lungime de 9,86 kilometri.
Valoarea contractului este de 1,6 miliarde de lei fără TVA, iar durata este de 60 de luni, dintre care 16 luni perioada de proiectare şi 44 de luni perioada de execuţie a lucrărilor.
„Pe secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș lucrările au început pe 4 iulie 2023. În prezent, antreprenorul a înregistrat un progres fizic de 3%, având termen de finalizare, conform programului de execuție data de 28 februarie 2027. Antreprenorul nu înregistrează întârzieri în cee ace privește programul de execuție aprobat de către supervizor”, au declarat pentru „Adevărul” reprezentanții CNAIR. Secțiunea 4 trebuie finalizată până la sfârșitul anului 2027.
Când trebuie să fie gata autostrada
În urmă cu doi ani, pe 1 septembrie 2021, au început lucrările la secţiunea 5 (Curtea de Argeş-Piteşti) din viitoarea autostradă Sibiu-Piteşti, secţiune cu o lungime de 30,35 kilometri. În prezent, conform oficialilor CNAIR, stadiul fizic al lucrărilor la secţiunea 5 a ajuns la 45,22%, ceea ce înseamnă aproximativ 14 kilometri.
„Antreprenorul are obligația conform prevederilor contractuale să finalizeze secțiunea 5 la data de 31 august 2025. Precizăm faptul că antreprenorul (n. red. – firma italiană WeBuild) înregistrează o întârziere de 4,73% față de ultimul program de execuție aprobat”, spun oficiali din cadrul CNAIR.
Când trebuie să fie gata autostrada
În urmă cu doi ani, pe 1 septembrie 2021, au început lucrările la secţiunea 5 (Curtea de Argeş-Piteşti) din viitoarea autostradă Sibiu-Piteşti, secţiune cu o lungime de 30,35 kilometri. În prezent, conform oficialilor CNAIR, stadiul fizic al lucrărilor la secţiunea 5 a ajuns la 45,22%, ceea ce înseamnă aproximativ 14 kilometri.
„Antreprenorul are obligația conform prevederilor contractuale să finalizeze secțiunea 5 la data de 31 august 2025. Precizăm faptul că antreprenorul (n. red. – firma italiană WeBuild) înregistrează o întârziere de 4,73% față de ultimul program de execuție aprobat”, spun oficiali din cadrul CNAIR.
Dacă toate lucrările pe secțiunile viitoarei autostrăzi Sibiu-Pitești merg conform planului, pe cea mai așteptată autostradă din România, ce va face legătura între Muntenia și Transilvania, se va putea circula de-abia peste cinci ani, din toamna anului 2028.
FOTO: CNAIR