Bani aruncați in noroi. Drumul asfaltat pe ploaie va fi refăcut la primăvară

Constructorul prins că turna asfalt pe drumul judeţean 207M peste stratul de piatră înecat de apă a trebuit să îndepărteze bitumul

Asfaltul turnat în condiţii improprii „a fost dat afară”, iar drumul va fi refăcut complet, ne-a spus directorul Administraţiei drumurilor judeţene după isprava constructorului care se ocupa cu asfaltarea ultimului segment dintre Ruginoasa şi Butea. Cei aproximativ 15 km dintre localităţile menţionate fuseseră asfaltaţi pe bucăţi în ultimii ani şi taman la mijloc au mai rămas gropi pe o distanţă de 2,8 km. Cu maşina dura o oră traversarea acestei porţiuni, dacă intenţia era ca şi maşina să ajungă cu bine la asfalt, arată Ziarul de Iași.

Însă firma câştigătoare a licitaţiei organizate astă-vară de Direcţia Judeţeană de Administrare a Drumurilor şi Podurilor s-a grăbit să încheie lucrările de asfaltare a DJ 207M într-o duminică, pe o ploaie care îngroşa zloata adunată pe piatra spartă care trebuia să fi suportul bitumului. Astfel, pe 12 decembrie, angajaţii Construct & Drum, firma care şi-a adjudecat contractul la sfârşitul lunii septembrie contra 6,8 milioane de lei pentru cei 2,8 km de drum rămas neasfaltat, au fost surprinşi la lucru.

„Contractantul a luat decizii fără să ne anunţe”, ne-a mai spus Ciprian Ciucan, directorul DJADP, adăugând că nici stratul de piatră pus nu fusese recepţionat. În total, 800 de tone de asfalt au fost turnate în condiţii de ploaie, material care acum a trebuit să fie îndepărtat. Firma constructoare a primit 25 de zile termen să finalizeze lucrarea, dar directorul Ciucan ne-a precizat că nu e vorba de luna ianuarie, ci de primăvară, când condiţiile meteo vor fi favorabile acestor lucrări.

Contractul DJADP cu Construct&Drum pentru asfaltarea porţiunii de 2,8 km a fost semnat pe 22 septembrie, durata de finalizare a lucrărilor fiind de 3 luni.

„Nu pot să cred ce bătaie de joc se face din banii publici. Este inimaginabil cum poate fi asfaltat un drum judeţean pe ploaie şi la aceste temperaturi scăzute. Aşa au făcut şi pe tronsonul II din Axa Iaşi-Suceava pe care voiau să îl inaugureze zilele trecute”, declara senatorul Maricel Popa, care a mers pe şantierul „de duminică”.

Cât priveşte asfaltul îndepărtat, acest material nu are prea multe posibilităţi de refolosire, ne-a explicat unul dintre proiectanţii ieşeni în domeniu. Cel mai adesea, asfaltul recuperat este împrăştiat pe drumurile secundare, laterale. La această metodă a recurs fosta primăriţă de la Ţibăneşti când modernizarea DJ 248A se împotmolise între Glodenii Gândului şi Gârbeşti, iar pe o distanţă de 2 km drumul abandonat era într-o stare şi mai proastă decât cel asfaltat deunăzi pe ploaie. Pe de altă parte, se poate păstra un asemenea asfalt turnat în condiţii improprii, dar în condiţiile unei compactări intense şi supus unei verificări continue timp de câteva luni. Dar, ne-a spus proiectantul care a dorit să nu fie citat, nu e la fel ca atunci când se toarnă asfalt vara peste un strat vechi de asfalt şi, dacă vine o aversă, soluţia de avarie constă în dublarea numărului compactoarelor.