România devine paradisul fermierilor… ucraineni: țara noastră vrea să-și dubleze capacitatea de tranzit a cerealelor ucrainene

România își propune să dubleze în următoarele luni capacitatea lunară de tranzit a cerealelor ucrainene către portul său emblematic de la Marea Neagră, Constanța, la 4 milioane de tone, în special prin fluviul Dunărea, a declarat ministrul român al transporturilor, Sorin Grindeanu, informează Reuters, potrivit Rador.

Context: Ucraina este unul dintre cei mai mari exportatori de cereale din lume, iar Rusia a atacat infrastructura sa agricolă și portuară după ce a refuzat să extindă un coridor de trecere sigură a cerealelor, negociat de un an de zile de către ONU și Turcia. Atacurile ruseşti au inclus porturile ucrainene din interiorul Dunării, Reni și Izmail. Înainte ca Rusia să se retragă din coridorul de trecere sigură, porturile dunărene reprezentau aproximativ un sfert din exporturile de cereale ale Ucrainei.


Cerealele sunt încărcate pe barje, transportate în aval prin apele teritoriale ale României, membră a Uniunii Europene și a NATO, și apoi în continuare din portul românesc Constanța, de la Marea Neagră. Prin creşterea numărului de personal pentru a facilita trecerea navelor în canalul Sulina al Dunării și prin finalizarea proiectelor de infrastructură de legătură – multe dintre ele finanțate de UE – România ar putea crește capacitatea de tranzit, a declarat Sorin Grindeanu reporterilor. „Am subliniat importanța rutelor românești de transport feroviar, rutier și naval pentru a menține un flux constant pentru exporturile ucrainene”, a spus Sorin Grindeanu după o întâlnire cu reprezentanți ai UE, Statelor Unite, Republicii Moldova și Ucrainei în orașul dunărean Galați.

„A fost o întâlnire bună, care ne va conduce prin măsurile convenite pentru a crește capacitatea de tranzit al cerealelor de la peste 2 milioane de tone pe lună în prezent la aproape 4 milioane de tone în următoarele luni”. Sorin Grindeanu a declarat că agenția de administrare a Dunării din România va avea 60 de piloți până la sfârșitul lunii august, care să conducă și să scoată navele din canalul Sulina. Un proiect finanțat de UE pentru a face posibilă navigația pe timp de noapte pe Sulina va fi probabil finalizat în octombrie, a spus el. „Când toate aceste investiții vor fi realizate și numărul de piloți va crește, porturile românești Galați și Brăila vor fi folosite automat alături de Reni și Izmail.”

Prezent la reuniune, vicepremierul ucrainean Oleksandr Kubrakov a declarat că Dunărea rămâne „una dintre rutele logistice cheie și atractive pentru exportul de produse agricole ucrainene”. „Ucraina este, de asemenea, interesată de posibilitatea de a organiza locuri suplimentare pentru transbordarea rutieră a navelor în apele teritoriale din România, în special în apropierea portului Constanța și în apropierea canalului Sulina”, a spus el. „De asemenea, am cerut părții române să se asigure că vor fi procesate cel puțin 14 nave pe zi către și dinspre porturile ucrainene de pe Dunăre prin canalul Sulina”.