Peste 3.4000 de profesori necalificați pentru disciplina pe care o predau vor intra la ore. Mihail Albișteanu (AUR): Ministerul Educației trebuie încurajeze tinerii să aleagă această profesie
Elevii s-au întors în bănci, însă autoritățile nu reușesc să le asigure tuturor condiții optime pentru a învăța. Pe lângă lipsa investițiilor în modernizarea sălilor de clasă, o altă problemă este cea a profesorilor titulari. Ministrul Educației, Ligia Educa, a declarat că sunt peste 3.400 de profesori necalificați pentru disciplina pe care o predau. În mediul rural, mai ales, sunt probleme la găsirea profesorilor de științe.
Invitat în cadrul ediției de Știri Global News, deputatul AUR Mihail Albișteanu a afirmat referitor la această problemă, că, din păcate, este o situație care se repetă în fiecare an și care este mult mai gravă în mediul rural, în localitățile aflate la mare depărtare de centrul județului. Profesorii calificați aleg să predea în școlile din orașe din cauză că în mediul rural nu există condiții, iar salariile sunt prea mici. Astfel, inspectoratele și directorii de școli sunt nevoiți să angajeze profesori necalificați.
Singurii care au de suferit în acest caz sunt elevii. „Dacă e vorba de matematică, elevii sunt cu atât mai afectați”, a afirmat deputatul Mihail Albișteanu. „Dacă este vorba de fizică și chimie, mai puțin, pentru că nu avem atât de multe examene legate de aceste materii. Acum mulți ani fost o lipsă acută de posturi titularizabile în învățământ și, de aceea, foarte puțini elevi de liceu s-au mai îndreptat să facă studii universitare la fizică sau la chimie, știind că după ce termină acestei facultăți nu vor avea un loc de muncă. Prin urmare, avem o deficiență de cadre didactice calificate, care să ocupe aceste catedre”, a precizat parlamentarul.
Întrebat ce pot face autoritățile pentru a încuraja absolvenții de liceu să aleagă o astfel de profesie, Mihail Albișteanu a subliniat că partea financiară este deosebit de importantă – salariul pe care îl are un debutant în sistemul de învățământ trebuie să fie suficient de atractiv. De asemenea, pentru mediul rural, ar fi necesară decontarea navetei.
Deputatul a reamintit că, înainte de cel de-al doilea Război Mondial, profesorii care alegeau să predea la școlile din mediul rural primeau un ajutor puternic din partea autorităților locale, în sensul că li se dădea pământ, „pentru a atrage respectivul cadru didactic să rămână în acea localitate și să profeseze acolo pe termen lung”.