La solicitarea deputatei Dumitrina Mitrea (AUR), Ministerul Transporturilor explică de ce se dorește aplicarea TollRo, noua rovinietă

Începând cu 1 ianuarie 2026, ar urma să intre în vigoare TollRO, o nouă taxă pentru camioane, potrivit unui proiect de lege al Ministerului Transporturilor. Noul sistem de taxare este jalon în PNRR, conform principiului „poluatorul plătește”, iar finanțarea europeană pentru construirea autostrăzilor (A1, A3, A7 și A8) este condiționată de respectarea jalonului. Dacă va fi aplicată, această taxă de drum va duce la creșterea costurilor pentru transportatori – potrivit simulărilor, TollRO va implica o creștere de peste 500% a taxei pentru camioane.

În luna iulie a.c., deputata AUR Dumitrina Mitrea a cerut a Ministerului Transporturilor să transmită de ce este necesară adoptarea unei noi taxe de drum, în condițiile în care, subliniază deputata, transportatorii rutieri au cerut ministerului de resort să renunțe la tarifele propuse. Sumele încasate se vor vedea efectiv în construcția de drumuri?, a întrebat deputata.

Ca urmare a acestui demers, Ministerul Transporturilor a transmis o serie de clarificări. În ceea ce privește întrebuințarea sumelor încasate din taxa de drum, ministerul a precizat că „sumele încasate din aceste tarife se reflectă întru totul în starea infrastructurii rutiere”. Potrivit sursei, veniturile din rovinietă au acoperit, în anul 2022, numai cca. 57,5 % din necesarul pentru lucrările de întreţinere a acesteia.

Referitor la TollRO, instituția a transmis că prin această modificare se are în vedere aplicarea principiilor „poluatorul plăteşte şi utilizatorul plăteşte pentru ceea ce foloseşte”, conform Directivei 1999/62/CE. Obiectivul este acela de a realiza „o tarifare echitabilă a utilizării reţelei de drumuri naţionale, precum şi o recuperare, într-un procent cât mai apropiat de realitate, a costurilor pentru întreţinerea şi administrarea acesteia”.

În acest ar urma să se aplice următoarele taxe:

  • rovinieta pentru vehiculele de transport persoane (autoturisme, microbuze, autobuze/ autocare) şi pentru vehiculele de transport marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) sub 3,5 tone, în funcție de durata de utilizare şi de clasa de emisii poluante (EURO);
  • TollRo pentru vehiculele de transport marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone, în funcţie de distanţa parcursă şi de clasa de emisii poluante (EURO).

Ministerul Transporturilor a precizat că modul de tarifare în funcție de distanța parcursă este folosite inclusiv în Bulgaria și Ungaria. Spre exemplu, în Ungaria, veniturile rezultate au contribuit la „constituirea veniturilor pentru lucrările de drumuri din această ţară cu un procent de 49%”.