Fermierii români, împinși spre faliment din cauza costurilor de transport: În momentul în care a început recolta la noi, n-am mai avut loc în Portul Constanța

Costurile fermierilor români pentru transportul cerealelor s-au dublat de la începerea războiului din Ucraina, iar în Portul Constanța perioadele de livrare a cerealelor românești sunt decalate cu până la două luni, a declarat Cezar Gheorghe. Un tren poate aștepta până la o lună în Portul Constanța pentru descărcare, un camion stă și zece zile, iar pe apă așteaptă 400-500 de barje, a mai spus expertul. Iar costurile timpilor de așteptare sunt suportate de vânzător, adică tot de fermierii români.

”Dacă înainte de invazie plecai dintr-un port dunărean, Corabia de exemplu, cu 16 euro pe tonă până în Portul Constanța, astăzi fără 36-38 de euro pe lună nu mai pleci. Dacă înainte de invazie plecai din vestul țării, să spunem Curtici, cu 22 euro pe tonă, astăzi fără vreo 35-38 nu mai pleci de acolo spre Constanța. Transportul rutier și el, la rândul lui, a suferit pentru că înainte de invazie, pe o distanță de 170-180 km, plăteai cam 17 euro pe tonă. Astăzi, fără 25-28 euro pe tonă nu mai mergi”, a spus Cezar Gheorghe.

El a mai spus că un tren așteaptă până la o lună în Portul Constanța pentru descărcare, un camion staționează până la 10 zile, în timp ce pe apă așteaptă 400-500 de barje cu cereale ucrainene. Situația s-a înrăutățit în primăvară, când au crescut fluxurile de marfă ucraineană, iar operatorii portuari au făcut planuri operaționale care au limitat accesul mărfurilor românești în perioada recoltei.

”Operatorii portuari și-au făcut planurile operaționale, adică navă după navă după navă care să vină, dar cu un orar, ca la un mers al trenurilor. Astfel încât în momentul în care a început recolta în România, noi nu am mai avut practic ferestre spre a aduce marfa noastră în port, decât mici deschizături în care marfa românească a putut accesa și s-a văzut acest lucru în toată perioada verii, când practic marfa românească a fost cumpărată doar spot în Constanța, iar cantitățile mai mari sunt împinse cu o lună jumate până la două luni ca perioadă de livrare”, a spus Cezar Gheorghe. Costurile pentru timpii de așteptare sunt suportate de vânzători, adică tot de către fermierii români.

Expertul atrage atenția asupra faptului că aceste fluxuri de marfă nu se vor opri în viitorul apropiat, iar nevoia de a dezvolta Portul Constanța este urgentă.

”Cred că unu-două terminale de cereale construite în Portul Constanța ar servi foarte bine și intereselor României, siguranței și a securității naționale, pentru că am elimina aceste întârzieri în livrarea mărfurilor și am putea disipa din presiunea logistică pe care o resimțim din partea fluxurilor ucrainene. Nu se vor opri acum fluxurile, nu se vor opri nici mâine, nici poimâine. Nu poți să bagi un elefant de 50 de milioane de tone pe gaura cheii, trebuie să dezvolți intrarea în Portul Constanța în mod neapărat”, a declarat expertul.