Dorinel Cosma (AUR), interpelare adresată Ministerului Transporturilor: Infrastructura feroviară este într-o stare avansată de degradare

Transportul feroviar în România nu se mai realizează în condiții de siguranță, avertizează senatorul AUR Dorinel Cosma, care l-a interpelat pe ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, pe această temă, în condițiile în care căile ferate, podurile și tunelurile sunt într-o stare avansată de degradare.

În lipsa investițiilor, situația este dezastroasă: potrivit datelor consultate de către senatorul Dorinel Cosma, mare part din infrastructura feroviară are nevoie de lucrări de reînnoire/ reabilitare – 73% din liniile de cale ferată, 53% din poduri și podețe, 84 % din instalațiile de semnalizare în liniile curente, 90% din liniile electrice de joasă tensiune, 65% din substațiile de tracțiune electrică, 71% din posturile trafo și 92% în cazul instalațiilor de semnalizare în stații au terenul de scadență la reînnoire depășit.

Ca urmare a interpelării senatorului Dorinel Cosma, Ministerul Transporturilor a transmis o situație a investițiilor ce se vor face anul acestea. Suma alocată de la bugetul de stat pentru lucrările de reparații/reînnoire la infrastructura feroviară pentru anul 2023 este în valoare de 102.547.000 lei. De asemenea, prin PNRR au fost alocate fonduri pentru reperații punctuale pentru ridicarea restricțiilor de viteză (452 milioane de euro) și lucrări de înlocuire șine/traverse/piatră spartă (276 milioane de euro). În prezent, sunt mai multe proiecte de reabilitare în derulare, după cum urmează:

  • reabilitarea liniei de cale ferată Paşcani – Dărmăneşti este în derulare, în prezent se întreprind demersuri pentru obţinerea Acordului de Mediu. Potrivit estimărilor, lucrările se vor încheia în iunie 2023.
  • s-au obținut avizele pentru studiile de fezabilitate preliminare pentru reabilitarea a 9 poduri și 12 podețe, dintre care un pod este situat pe raza Județului Botoşani, între stațiile Vereşti şi Botoşani). Etapa obținerii avizelor de fezabilitate finale se va încheia în mai 2023.

În ceea ce privește cele 75 de poduri/podețe cu termenul de scadenţă/ reînnoire depăşit, ministerul în cauză a transmis că, „în conformitate cu prevederile Instrucțiunilor şi Normativelor CFR de specialitate, personalul tehnico-ingineresc din cadrul CFR efectuează permanent revizia acestora, luând măsuri de remediere în cazul apariţiei unor deranjamente în exploatare, astfel încât circulaţia trenurilor să se realizeze în condiții de siguranță”.