Cum își bate joc Blue Air de guvernările care-i fac cadouri

Cum își bate joc Blue Air de guvernările care-i fac cadouri din bani publici: deși Fondul de Mediu i-a permis eșalonarea datoriei, compania anunță că nu reia zborurile până la 10 octombrie. Nu este singurul ajutor de stat de care Blue Air a beneficiat pentru a-și menține activitatea, însă serviciile s-au degradat constant și zeci de mii de pasageri au avut de suferit.

Iată o scurtă listă a susținerii de care a beneficiat Blue Air și modul în care a răspuns:

Vara anului 2020: prin OUG emis de guvernul Orban, statul garantează un împrumut al Blue Air. Împrumutul este acordat tot de o bancă de stat, EximBank, deși se estima că nu va putea fi returnat. Garanțiile oferite de bancă: avioane care par a fi inutilizabile și un teren achiziționat în mod suspect de companie. Terenul este situat în zona unor obiective secrete și este puțin probabil să poată fi valorificat la valoare mare, întrucât nu va avea autorizație pentru construcții înalte. Guvernul acceptă însă aceste garanții, arată defapt.ro.


Răspunsul Blue Air: din vara lui 2021 nu mai returnează ratele la împrumut. Ministerul de Finanțe plătește ratele la EximBank. În paralel, încep să fie anulate nenumărate curse.
Tot răspuns Blue Air: ANPC constată că „în perioada 30.04.2021-30.04.2022, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care s-au efectuat plăți în valoare toatală de 66.585.967,68 lei, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene”.
Ciucă intervine personal, dar pasagerii tot de Tarom sunt salvați

Deși această istorie era cunoscută de guvernul Ciucă, în 2022, ordonanța de garantare a împrumutului către Blue Air este susținută de acest cabinet și trece de Legislativ fără probleme. Însă apar noi probleme generate de datoriile Blue Air către diferite instituții de stat.

Agenția Fondului de Mediu pune poprire pe conturile Blue Air pentru o datorie de 28 de milioane de lei. Compania anunță, la 6 septembrie, că, urmare a acestei situații, nu mai poate efectua curse. Premierul Ciucă intervine și cere ridicarea popririi. După ce ministrul Mediului, Barna Tanczos se opune inițial, joi, 8 septembrie, AFM se conformează și reeșalonează datoria pentru 12 luni.


În acest timp, statul plătește Tarom să recupereze românii abandonați de Blue Air pe diferite aeroporturi.


Vineri, Blue Air anunță, printr-un comunicat de presă, că ”își propune” să reia zborurile abia din 10 octombrie, ceea ce înseamnă că pasagerii companiei care au achitat deja bilete până la acel moment nu vor putea să beneficieze de servicii. Firma susține că nu are suficienți bani pentru combustibil și cheltuieli operaționale.


Reamintim că, prin ordonanța de garantare a împrumutului de 300 de milioane de lei de către stat, Finanțele și Transporturile ar fi trebuit să aibă reprezentanți, cu drept de veto, în CA-ul Blue Air. Până acum nu se știe dacă au fost numiți acești reprezentanți și cine sunt ei.