Asociațiile pentru protecția consumatorilor sprijină populația în cazul în care au probleme legate de facturile la electricitate și gaze

Asociațiile pentru protecția consumatorilor recomandă populației să apeleze la serviciile pe care ele le oferă în cazul în care întâmpină probleme cu furnizorii în legătură cu facturile pentru electricitate și gaze naturale.

Mai mult, reprezentanții asociațiilor spun că acest demers, precum și apelul la instanță sau la ANPC sunt adesea singurele acțiuni prin care consumatorii casnici sunt luați în seamă de furnizori.

Avocatul Gheorghe Piperea, președintele Asociației Parakletos, declara astăzi într-o conferință de presă că cei mai mulți consumatori nu își știu drepturile în relația cu furnizorii, iar în anumite cazuri operatorii nici nu răspund sesizărilor. Mai mult, consumatorii casnici sunt reticenți în a depune plângeri sau solicitări pentru că facturile cuprind termeni și formule matematice pe care nici consumatorii educați nu le înțeleg pe deplin. Din cauza acestor deficiențe, consumatorii nu sesizează clauzele sau acțiunile abuzive ale furnizorilor în materie de facturi. Un exemplu de abuz îl reprezintă actele adiționale unidirecționale prin majorările de prețuri sau regularizările pe termene mai mari.

Gheorghe Piperea: ”Doar vi s-a a tras atenția că dacă nu îl semnați tăcerea dumneavoastră valorează acceptare, ceea ce, din perspectiva legislației protecției consumatorilor, cade sub reglementarea privitoare la clauzele abuzive. Ce conține actul adițional? Păi conține pur și simplu aceste potențiale majorări ale facturilor. Un alt exemplu de clauză abuzivă este acea regularizare, despre care nu se știe aproape niciodată cu precizie ce anume înseamnă, de ce trebuie, spre exemplu, să plătești o factură de 17-18.000 de lei pentru gaze sau pentru energie electrică, factură pare că vine din anii 2018-2019. Am întrebat ce este cu această regularizare în urmă cu aproximativ 3 luni. Nu am primit niciun răspuns nici până acum.”

Declarațiile reprezentanților asociațiilor pentru protecția consumatorilor vin în contextul în care, pe fondul măsurilor de plafonare și compensare a facturilor la energie, furnizorii au aplicat deduceri în baza unor formule de calcul neunitare pentru lunile noiembrie și decembrie anul trecut. În vreme ce ministrul energiei acuza furnizorii că au fost rău intenționați, furnizorii afirmă că aceste necalități au venit chiar din legislație. Spre exemplu, furnizorii nu au știut ce să aplice mai întâi în calculul reducerilor la factură: plafonarea sau compensarea, pentru că, în funcție de acest detaliu, factura finală poate să fie mai mică sau mai mare.”

Foto: atac.ro