Vasile Nagy (AUR): Educație trebuie să devină o prioritate pentru România dacă vrem să ținem pasul cu digitalizarea

Educația trebuie să devină o prioritate pentru România, dacă vrem să ținem pasul cu digitalizarea și cu schimbările tehnologice din următorii zece ani, susține deputatul AUR Vasile Nagy. Parlamentarul a vorbit în cea mai recentă declarație politică despre provocările sistemului educațional din România și despre necesitatea ca acesta să mențină ritmul cu schimbările ce au loc în societate.

Vasile Nagy arată că există discrepanţe ale sistemului educaţional în ceea ce priveşte mediul urban şi mediul rural. „Inegalităţile sociale, sărăcia, declinul demografic, gradul de cultură şi educaţie, rezultatele foarte slabe la învăţătură, lipsa oportunităţilor de angajare, izolarea politică, socială şi culturală sunt reprezentative pentru situaţia tinerilor de la sat”, arată deputatul.

Acestea au fost accentuate și mai mult de contextul pandemiei, explică Nagy: aproximativ 40% dintre elevii din mediul rural nu au participat la ore online, doar 64% dintre cadrele didactice au organizat ore online. Restul au trimis și exerciţii prin telefon, Whatsapp, Messenger sau teme printate copiilor, pentru că aceştia nu aveau mijloace de conectare online.

Potrivit informațiilor, peste 55% dintre părinţi nu au un dispozitiv digital pentru fiecare elev din familie iar 8% afirmă că nu dețin niciun dispozitiv care să-i permită copilului să-și continue educația acasă, 20% din copii au urmărit emisiunile Teleşcoala organizate de Ministerul Educaţiei.

În România aspectul practic al învăţământului se află într-o profundă contradicţie cu aspectul teoretic: deşi misiunea şcolii este prezentată într-un set de standarde generale ce interpretează aşteptările beneficiarilor, în realitate se simte lipsa de interes pentru dezvoltare, pentru crearea unor şanse egale cu provocările viitorului, iar învăţământul din mediul rural este principalul domeniu defavorizat.

Situația actuală a școlilor este că 1 din 4 şcoli nu are conexiune la internet,  9 din 10 şcoli nu au laptop – PC – tablete pentru educația digitală, 87% dintre directorii de școală cred că învăţarea online nu mai trebuie extinsă, 60% dintre ei cred că procesul educațional va fi afectat din cauza pandemiei și materia trebuie reluată, 16% cred că starea emoțională a elevilor va fi afectată și 12% cred că riscul de analfabetism va crește ca urmare a crizei COVID-19”, a punctat deputatul.

El susține că ne confruntăm cu o catastrofă generațională în care se irosește potențial uman incalculabil, se subminează decenii de progrese și se exacerbează inegalități deja înrădăcinate.

Tocmai de aceea, conchide Vasile Nagy, trebuie ca măcar în cel din urmă ceas autoritățile să facă din educație o prioritate. „Pentru a rămâne competitivă în acest sector, oferind în același timp șanse reale de integrare pe piața muncii, schimbarea trebuie să înceapă acum”.