USR a cumpărat presa online cu 3,1 milioane de lei. Un singur site a încasat mai mult de jumătate din sumă

Cei mai mulți bani cheltuiți de USR pentru promovarea în presă a partidului și a fostului președinte, Cătălin Drulă, s-au dus la site-ul B1.ro, care a primit, în perioada 1 ianuarie 2023 – 30 aprilie 2024, suma de 1,8 milioane de lei. Au fost zece site-uri la care au ajuns peste 3,1 milioane de lei de la USR, sumă care nu include perioada campaniei electorale.

Materialele plătite de USR pe B1.ro au fost marcate cu mesajul „susținut de USR”, care a fost pus la finalul articolului.

Suma plătită pentru articolele comandate este de 1.883.875 de lei, potrivit unui răspuns al USR pentru HotNews. Este cea mai mare sumă plătită de partid unui site în perioada 1 ianuarie 2023 – 30 aprilie 2024.

Exemple de articole comandate de USR pe site-ul B1.ro:

„Proiect USR pentru un aer mai curat: stații de monitorizare la gropile de gunoi” „USR, PMP și Forța Dreptei au depus la Biroul Electoral Central protocolul Alianței Dreapta Unită” „Protest în timpul Congresului PPE: Votezi PPE, câștigă S&D” USR: În România nu se pune problema stagiului obligatoriu în armată! Problema reală este înzestrarea armatei

Site-ul Digi24 a amestecat articolele de promovare politică cu editorialele

„Plecați acum, până mai avem ce salva! Ne ruinați! Ne furați viitorul”, este poza cu care este ilustrat un articol pe site-ul digi24.ro din 31 ianuarie 2024.

Articolul intitulat „Top 10 măsuri dezastruoase PSD-PNL” a fost pus de site-ul televiziunii în secțiunea „Opinie și promovare politică”, lăsând cititorul să ghicească dacă materialul este un text jurnalistic de opinie sau este promovare politică. Acesta nu este marcat ca fiind susținut de un anumit partid.

HotNews.ro a identificat peste 180 de articole în această secțiune a site-ului Digi24.ro, iar 30 au legătură cu USR, fără a fi critice la adresa partidului.

Pentru articolele comandate, Cătălin Drulă și USR au plătit 386.114 lei în intervalul 1 ianuarie 2023 – 30 aprilie 2024. Dacă doar aceste articole sunt în campania plătită de USR, ar rezulta un preț mediu de 2.500 de euro pe articol.

USR nu a plătit direct promovarea articolelor pe site-ul digi24.ro, ci prin intermediul unei agenții. Firma Zenvertising este din Brașov și aparține lui Bogdan Șuică. Prin intermediul ei s-a asigurat funcționarea relației contractuale între partid și site-urile digi24.ro și b1.ro, dar și plățile către Facebook.

Datorită contractului cu USR, compania a avut o creștere a cifrei de afaceri în 2023 cu 923%, potrivit termene.ro.

Primul articol de pe site-ul Digi24.ro din categoria „Opinie și promovare este din 29 martie 2023 și actualizat pe 19 decembrie 2023. Data de 19 decembrie 2023 apare ca actualizare pentru mai multe articole de promovare politică.

Ultimul articol din această categorie este din 13 februarie 2024, data la care s-au încheiat contractele de promovare cu PSD și PNL, potrivit surselor Hotnews.ro.
PNL, contract de peste 1 milion de euro cu site-ul Digi 24

Articolele care promovează activitatea liderilor PNL sunt cel mai des întâlnite în secțiunea „Opinie și promovare politică”, peste 120.

Liberalii au avut un contract cu digi24.ro, până pe 14 februarie 2024, pentru care s-a plătit peste un milion de euro de când în fruntea liberalilor se află Nicolae Ciucă și Lucian Bode.

Social-democrați se regăsesc cu 21 de articole, unele nefiind însă plătite, potrivit unor surse din PSD. În această categorie intră editorialele semnate cu numele premierului Marcel Ciolacu.

Pe site se regăsesc și editoriale sau articolele care evidențiază activitatea sau politicile promovate de liderii REPER, dar numărul lor este redus.
Libertatea a trecut articolele la Publicitate, Hotnews le-a marcat cu P

„Marcajul a fost făcut conform regulilor editoriale interne ale redacțiilor”, este răspunsul oferit de USR pentru HotNews.ro, la întrebarea dacă materialele comandate de partid au fost marcate distinct.

Ringier România, compania care deține site-ul și ziarul Libertatea, a încasat de la USR 230.000 de lei (46.000 de euro) în intervalul ianuarie 2023 – aprilie 2024, potrivit informațiilor oficiale de Hotnews.ro primite din partea Uniunii. Site-ul a catalogat articolele comandate de USR drept Publicitate. Potrivit informațiilor oferite de Uniune, în suma achitată au intrat și articole publicate pe site-urile Viva și Unica. Thematic Digital, prin care s-a plătit publicitate pentru Ziare.com și Fanatik, a primit pentru materialele publicate pentru USR 261.872 de lei. Ele sunt marcate ca advertoriale.

ZYX Publishing Group, care deține Hotnews.ro, a avut un contract cu USR de 109.359 de lei. Toate articolele au avut semnul distinct P, de la publicitate. Spot Agency (Spotmedia) – 106.369,2 lei. Articolele sunt marcate cu semnul P, publicitate. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. DCNews (DCNews) – 69.401,63 lei. Spre exemplu, un editorial promovat de Cătălin Drulă pe 22 martie 2024 nu apare ca fiind publicitate politică, ci are la final un semn (A). Materialul nu are un autor al redacției.

Green Communication SRL, site-ul Aktual24 – 53.122,86 lei. A marcat articolele cu semnul P. Secure Innovation Ventures, articole publicate pe site-ul stiripesurse – 49.888,93 lei. N.RO AGENTIA DE STIRI SRL (News.ro) – 7.464 de lei.

Pe site-urile menționate au fost publicate mai multe editoriale semnate de Cătălin Drulă, fostul președinte USR.

Editorialul „Adevărul despre PNRR, planul de țară făcut de USR”, publicat pe 5 mai 2023, se regăsește pe site-urile Libertatea, HotNews, Aktual 24 și este marcat ca publicitate politică. Singurul site care nu marchează clar materialul este digi24.ro, care îl trece ca „editorial”, iar acesta a apărut pe 3 mai 2023.

Surse politice susțin, pentru HotNews.ro, că materialele publicate pe site-ul Digi24 în secțiunea Agora (editoriale) nu sunt publicate în baza unui contract, deci nu sunt plătite.

Într-o declarație pentru Libertatea, Cătălin Drulă a negat că publicarea editorialului din mai 2023 s-a realizat pe baza unui contract.
Cheltuieli record cu presa și propaganda politică în 2023

PSD și PNL refuză să ofere informații despre valoarea contractelor cu diferite site-uri. Potrivit informațiilor obținute de HotNews, contractele lunare pot ajunge până la 100.000 de euro în cazul site-urilor marilor televiziuni.

În 2022, site-ul B1.ro a avut încheiat un contract cu PNL pentru care a încasat 160.000 de euro pe lună. Contractul s-a încheiat după șapte luni. După ce liberalii au încetat contractul cu digi24.ro, au reluat colaborarea cu site-ul b1.ro.

Digi24.ro a avut în 2023, potrivit informațiilor din interiorul PNL, cel mai mare contract lunar cu liberalii, peste 75.000 de euro.

Marcel Ciolacu și PSD nu răspund solicitărilor adresate în baza legii 544/2001 privind informațiile de interes public, dar social-democrații acordă anual cel mai mare buget pentru presă și propagandă.

În perioada 2021 – 2023, PSD și PNL au plătit peste 250 de milioane de lei, o sumă echivalentă cu costul investiției pentru construirea și dotarea spitalului „Dăruiește viața”. Banii de promovare provin de la bugetul de stat și sunt acordați partidelor ca subvenție.

  • PSD – presă și propagandă în 2023 – 57.229.913 de lei
  • PNL – presă și propagandă în 2023 – 46.240.288 de lei
  • USR – presă și propagandă în 2023 – 14.377.860 de lei
  • AUR – presă și propagandă în 2023 – 2.018.395 de lei