Schimbări în şcoli: elevii, obligaţi să stea în formă de cerc şi să îşi schimbe des colegul de bancă

„Dacă nu eşti atent, te mut în prima bancă”. Este replica multor dascăli care va deveni însă istorie. Ministerul Educaţiei vrea să evite marginalizarea sau discriminarea elevilor, aşa că aceştia trebuie să se mute periodic în altă bancă. Se recomandă şi reconfigurarea aşezării, acolo unde e posibil, sub formă de cerc sau amfiteatru.

Ultima bancă e de obicei locul în care stau cei care nu vor să fie remarcaţi la oră.

Ministerul Educaţiei le cere directorilor de şcoli şi licee să rotească elevii, pentru a evita segregarea. Iar elevii care aparţin grupurilor vulnerabile să nu fie aşezaţi în ultimele două bănci.

Mai precis, după fiecare modul ar trebui facută şi câte o schimbare. Asta înseamna că elevii din ultima banca ajung treptat în penultima, antepenultima, până când ajung în prima banca. Așa se întâmplă cu toți copiii până când ocupă toate pozițiile din clasa.

Unele cadre didactice fac asta deja. Această clasă a două de la Şcoala numărul 1 din Bucureşti e aşezată acum „ca elevii de liceu”.

„La fiecare început de modul încerc să îi așez, uneori după preferințe, ținând cont și după acele criterii etnice, cei cu cerințe educaționale speciale. Am avut băncile așezate în amfiteatru, apoi am avut câte două bănci cu patru elevi și încercăm să le facem cât mai variat”, spune Cristina Senoş, învățătoare.
Nu toţi profesorii sunt de acord, însă

„Nu îi mutăm pentru că înseamnă să îi afectăm emoțional, nu vreau să îi afectez emoțional. Pentru măsurile care trebuiesc luate vizavi de liniștea din clasă, avem acea cameră de remediere comprtamentală”, spune Daniela Voinea, directoarea Şcolii nr. 1.

„Nu există în Waldorf, în Montessori nu există nicio confirmare că menținerea copilului și transformarea lui în țap ispășitor în ultima bancă are vreo vitute pedagogică. În pedagogiile alternative este o metodă de bază, știm că adolescenții, de exemplu, se confruntă cu multă anxietate, dar este foarte bine pentru copiii din gimnaziu şi din liceu să își dezvolte rețeaua socială”, spune Daniela Vişoianu, expert educaţie.

În loc de şiruri de bănci, recomandarea de la minister arată reconfigurarea claselor în formă de amfiteatru, cerc, semicerc sau salon.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *