PSD și PNL nu vor alegeri în două tururi. Dan Tanasă (AUR): Legitimitatea democrației românești este pusă la îndoială
PSD și PNL, reuniți sub alianța USL 2.0, depun toate eforturile pentru a sabota orice inițiativă ce are drept obiectiv reforma electorală. Deputații PSD și PNL au votat contra proiectului de lege inițiat de Alianța pentru Unirea Românilor care prevede alegerea în două tururi de scrutin a primarilor şi a preşedinţilor de consilii judeţene. Propunerea AUR se întoarce însă la comisii, întrucât nu a fost întrunită majoritatea calificată pentru respingere.
George Simion, președintele AUR, a subliniat că proiectul normativ îndeplinește toate standardele – Consiliul Legislativ și Consiliul Economic şi Social au avizat favorabil această inițiativă. Prin modificarea legislației, AUR își propune să corecteze o greșeală făcută de vechii politicieni (alegerea primarilor și preşedinţilor de consilii judeţene într-un singur tur), care a avut drept consecințe o „calitate slabă a actului de guvernare locală” și „o perpetuare a dinastiilor locale”. Simion a mai spus că este necesară revenirea la un sistem de vot care să satisfacă dubla exigență privind reprezentativitatea și legitimitatea.
Deputatul AUR Dan Tanasă a subliniat că PSD și PNL, partidele sistemului, se tem de o luptă electorală adevărată și preferă să cumpere voturi în continuare. „Din păcate, partidele sistemului PSD și PNL se opun alegerii primarilor în două tururi și tolerează o situație nedemocratică și șocantă. Sunt primari aleși în România cu câteva sute de voturi. Faptul că PSD și PNL refuză să voteze acest proiect de lege pune la îndoială legitimitatea democrației românești. E o decizie pur politică a PNL și PSD și trădează o frică de o luptă electorală”, a punctat Tanasă.
Proiectul legislativ al AUR își propune să crească reprezentativitatea aleșilor locali și legitimitatea acestora în cadrul comunităților locale. Printre efectele așteptate după adoptarea sistemului de scrutin cu două tururi se află:
1. Creșterea reprezentativității şi legitimității celor mai importanți aleși locali;
2. Șanse sporite de participare efectivă la procesul electoral pentru partide noi, partidele locale sau regionale, precum şi pentru candidații independenți;
3. Creșterea pluralismului politic;
4. Un suport public mai mare pentru soluțiile de politici publice propuse de edili.