Prioritatea zero a regimului Iohannis: modernizarea căii ferate spre Ucraina

Guvernul României și-a stabilit prioritatea zero! Calea ferată de la vama cu Ucraina a devenit unul dintre cele mai mari proiecte, cel mai important și cel mai urgent din țara noastră.

Astfel că, proiectul „Reabilitarea liniei de cale ferată Dărmăneşti – Vicşani – Frontieră” face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT) şi este propus pentru finanţare în perioada 2021 – 2030, linia făcând parte din rețeaua TEN-T Core, potrivit Ministerului Transporturilor. Realizarea şi derularea acestui proiect revine Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.” SA şi face parte din strategia pe termen lung a acesteia, nicidecum pe termen scurt. Pe linia Dărmănești – Vicșani – Frontieră Ucraina sunt amplasate 4 puncte de secționare, din care 3 stații de cale ferată și o haltă de mișcare.

Autoritățile susțin că starea necorespunzătoare a infrastructurii și suprastructurii căii ferate și instituirea unor restricții de viteză pe mai multe distanțe de circulație, conduc în prezent la viteze tehnice foarte mici. Astfel, pe linia de cale ferată Dărmănesti – Vicșani Frontieră, trenurile internaționale de călători care circulă pe ruta București Nord – Vadu Siret au o viteză tehnică de 46,5 km/h și cele care circulă pe ruta Suceava – Vadu Siret, de 45,5 km/h. Totodată, trenurile de marfă internaționale care circulă pe distanța Dărmănești – Vicșani Frontieră pe linie cu ecartament normal au o viteză tehnică de 36,5 km/h, iar cele care circulă pe distanța Dornești – Vicșani- Frontieră pe linie cu ecartament larg, de 22,2 km/h. Trenurile directe de marfă care circulă pe distanța Dărmănești – Dornești ajung la o viteză tehnică de 45,1 km/h.

Obiectivele principale ale proiectului sunt îmbunătățirea parametrilor infrastructurii feroviare pentru creșterea vitezei maxime de circulație la 120 km/h pentru trenurile de călători și, respectiv, la minim 100 km/h pentru trenurile de marfă și asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, în special în ceea ce privește: sarcina pe osie (maxim 25 t), gabarit de încărcare C și lungimea liniilor din stație. Totodată, lucrările de modernizare vor urmări conformitatea infrastructurii și suprastructurii de cale ferată cu parametrii tehnici ceruți de standardele și cadrul legislativ și de reglementare național și european în vigoare conform standard de proiectare până la 200km/h, diminuarea efectelor adverse asupra mediului și creșterea capacității de tranzit.

Valoarea totală a investițiilor de modernizare a căii ferate este de peste trei miliarde de lei, iar durata executării lucrărilor a fost estimată la 36 de luni. Finanțarea obiectivului de investiții se va realiza din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate ,,C.F.R.”- S.A., precum și alte surse legal constituite în limita sumelor prevăzute anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii, se precizează într-un proiect de hotărâre de guvern elaborat de Ministerul Transporturilor.