Ordonanța pentru noul Cod Rutier, publicată în Monitorul Oficial. Când intră în vigoare noile amenzi
Ordonanța Guvernului pentru modificarea Codului Rutier a fost publicată vineri în Monitorul Oficial, noile dispoziții privind perioadele de suspendare a permisului de circulație, definirea comportamentului agresiv și cuantumul amenzilor urmând să se aplice la 30 de zile de la publicare, adică din 26 februarie.
Cele mai importante modificări la Legea Circulației (OG 195/2002) se referă la introducerea unui nou prag de viteză, 70 km/h. peste limita maximă admisă, depășirea acestuia urmând să fie sancționată cu reținerea permisului pentru 120 de zile (în prezent 90 de zile) fără posibilitatea de a reduce perioada de suspendare la o lună. De asemenea, sunt prevăzute două noi sancțiuni pentru circulația neregulamentară pe autostradă, întoarcerea și mersul pe contrasens se sancționează cu suspendarea permisului pentru 4 luni (față de 2 luni în prezent) fără posibilitatea de reducere a perioadei de suspendare în timp ce mersul nejustificat pe banda de urgență duce la suspendarea permisului pentru 90 de zile (în prezent este prevăzută doar amendă). Pentru această ultimă abatere, amenzile se majorează de la 580-725 lei la 1300- 2900 lei, informează economedia.ro.
Totodată, Poliția Rutieră a definit ,,condusul agresiv” și a stabilit sancțiuni cuprinse între 580 și 725 de lei cu posibilitatea de a plăti jumătate din minim în 15 zile cu măsura complementară de reținere a permisului 30 de zile. de menționat că, în Nota de Fundamentare amenzile prevăzute erau și mai mari : ,,Proiectul cuprinde dispoziții prin care: – se definește comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile
publice, precum și sancțiunea corelativă adoptării acestui comportament cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni (1.305 lei -2.900 lei.)”.
Dacă pentru depășirea limitelor de viteză, circulație pe contrasens sau pe banda de urgență, neacordare de prioritate etc. abaterile pot fi constatate și înregistrate cu camerele tip radar (fixe și mobile -pistol ), înregistrările video fiind o probă solidă, puțin interpretabilă în instanță, rămâne de văzut cum poate fi probat un comportament agresiv precum claxonatul excesiv și așa numitele ,,flash-uri”, sau ,,accelerarea repetată a motorului de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public”. În perioadele ,,de vârf”, minivacanțe de exemplu, Poliția Rutieră scoate pe șosele aprox. 300 de radare și monitorizează circulația și din elicopter. Pentru ca noile sancțiuni să poată fi și probate (video) Poliția trebuie să cumpere sisteme de monitorizare și radare, achiziția fiind prevăzută și în PNRR (angajamentul de a reduce numărul accidentelor cu 25 % până în 2026).
Cum s-a ajuns la modificarea Codului Rutier :
Poliția Rutieră a prezentat prima versiune a Ordonanței pentru modificarea Codului Rutier în august 2021 după ce în spațiul public au apărut înregistrări cu zeci de șoferi mergând pe contrasens pe Autostrada Soarelui. Proiectul a ,,stat la sertar” până în noiembrie când MAI l-a publicat în dezbatere publică. În Nota de Fundamentare, Poliția Rutieră precizează că : ,,comportamentul actual în trafic al unor participanți la trafic impune reevaluarea unora dintre aceste mecanisme ori reglementarea altora noi, astfel încât atunci când sunt săvârșite abateri grave, precum excesul
de viteză, agresivitatea în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, încălcarea regulilor privind circulația pe autostradă, nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată, depășirea neregulamentară, neacordarea
priorității de trecere, autorii acestora să fie determinați să își schimbe acest comportament.
Cele mai grave consecințe ale evenimentelor rutiere sunt produse pe fondul unei viteze peste limita legală. În cele mai multe cazuri viteza îi ,,seduce” pe tinerii neexperimentați, care își supraevaluează aptitudinile de conducere, bazându-se în mod greșit pe puterea sporită și calitățile tehnice ale autovehiculelor moderne, considerând în mod greșit că sistemele moderne de siguranță le vor asigura protecția necesară.
Pe de altă parte, foarte mulți conducători de autovehicule nu realizează amploarea gravității consecințelor la care se expun în cazul unui impact la viteză ridicată, acestea amplificându-se în mod proporțional cu viteza. O viteză chiar și cu câțiva km/h mai puțini poate face diferența dintre evitarea sau nu a unui accident ori dintre viață și moarte. Statistica primelor 9 luni ale anilor 2019, 2020 și 2021 relevă o creștere de la an la an a încălcărilor limitei legale de viteză cu peste 50km/h. Astfel, în primele 9 luni ale anului 2019 au fost constatate 49.570 de încălcări ale limitei legale de viteză cu peste 50km/h, în primele 7 luni ale anului 2020, 61029, iar în aceeași perioadă a anului 2021, 67719. ”