Nicușor Dan, acuzat că betonează Podul Grant când afară e ger: „Așa vor apărea probleme de structură” / PMB: „Nu facem astfel de lucrări”

Într-o postare pe Facebook, din data de 8 ianuarie (luni), când în București a venit gerul, Nicușor Dan a anunțat pe Facebook că se „continuă lucrările de reabilitare la Podul Grant, iar constructorii armează, cofrează și betonează cuva de tramvai”. Ei bine, Constantin Hazarian, șeful Comisiei de Urbanism din Consiliul General al Municipiului București, acuză faptul că în aceste zile, cu temperaturi negative, nu trebuie făcute betonări. Pe de altă parte, șeful Administrației Străzilor îl contrazice pe Nicușor Dan și spune că în această perioadă nu au avut loc betonări la Podul Grant

Continuă lucrările de reabilitare la Podul Grant. Constructorii armează, cofrează și betonează cuva de tramvai”, a anunțat, luni, pe 8 ianuarie, Nicușor Dan. Luni a fost prima zi cu temperaturi negative în București.

După ce Nicușor Dan a anunțat că se betonează Podul Grant, Constantin Hazarian, arhitect urbanist și consilier CGMB, a reacționat, și spune că o betonare în această perioadă cu ger ar fi o lucrare de mântuială.

Speciliștii recomandă ca turnarea betonului să se facă la o temperatură mai mare de plus 5 grade Celsius. Dacă ei toarnă beton pe Podul Grant, care este o investiție extrem de importantă, la temperaturi cu minus, nu se evaporă apa din beton. Nu se usucă betonul în timpul optim, iar după aceea apar probleme de structură, în afara faptului că sunt bani aruncați. Dacă apa îngheață în beton, până să se evapore, acel beton nu va mai fi ce trebuie. Dacă se folosesc aditivi, atunci prețul betonului crește cu 30%. Și chiar dacă este aditivat betonul, tot nu-și face treaba”, a declarat Constantin Hazarian pentru Gândul.

Șeful Comisiei de Urbanism din CGMB mai spune că în cazul în care se betonează în acestă perioadă, banii pentru lucrări ar fi aruncați pe fereastră.

„Ai nenorocit Giuleștiul, Crângașiul, Militari, Drumul Taberei, ca să faci o lucrare de mântuială”
„Ai nenorocit Giuleștiul, Crângașiul, Militari, Drumul Taberei, ca să faci o lucrare de mântuială. Sunt bani aruncați pe fereastră. Iarna aceasta a fost una caldă, cu o medie de 15 grade Celsius. Săptămâna viitoare iar se anunță că se încălzește vremea. Lucrările oricum sunt întârziate, de ce nu se mai așteaptă o săptămână? Cu o săptămână în plus sau în minus, chiar nu mai contează”, a mai precizat Constantin Hazarian.

Aceeași teorie este susținută și de către Radu Ionuț Răcănel, inginer și profesor universitar la Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri.

Pofesorul Ionuț Răcănel: „Betonul poate fisura. Este o greșeală”


„Din punct de vedere al teoriei, așa cum se învață și în școli, nu se recomandă turnarea betonului la temperaturi de sub plus 5 grade. Dacă temperatura ambientală este sub această valoare, trebuie asigurate incinte cu dispozitive de încălzire, care să creeze cel puțin 5 grade Celsius”, a declarat Ionuț Răcănel pentru Gândul.

Inginerul a explicat care pot fi repercusiunile după o betonare la temperaturi sub 5 grade.

„Constructorul trebuie să-și asume aceste decizii. Repercusiunile sunt legate de modul în care betonul își atinge clasa, betonul poate fisura, sau chiar poate crăpa. Practic, calitatea betonului va lăsa de dorit. Poate nu imediat, dar în timp, sub exploatare și sub solicitări, cu siguranță se va întâmpla asta, vor apărea fisuri. Este o greșeală din punctul meu de vedere”, a conchis specialistul.

Nicușor Dan, contrazis de șeful Administrației Străzilor


Pe de altă parte, deși Nicușor Dan a scris negru pe alb că se betonează cuva de tramvai de la Podul Grant, Marian Bârgău, șeful Administrației Străzilor, spune că nu se execută în prezent astfel de lucrări.

„Dacă vorbim strict de azi (miercuri -n.r.), de ieri, vorbim de săpături în jurul pilonilor, de cofrare, de armare. Deci noi facem lucrări atât timp cât ne permite vremea. Dacă avem temperaturi cu minus, nu se fac lucrări de betonare. Sunt operațiuni pe care noi le facem zinic. Unele se pot face la anumite temperaturi, altele nu. Primarul general spunea că în această perioadă, nu a făcut referire la o dată exactă”, a declarat Marian Bârgău pentru Gândul.

Ce lucrări se execută la Podul Grant:

  • lucrările la Podul Grant au început în octombrie 2023;
  • lucrările la Podul Grant vor dura 2 ani;
  • investiția este de 65 de milioane de lei;
  • vor fi lucrări ample la infrastructura și suprastructura podului principal și a celor șase bretele. De asemena, se execută reabilitarea liniei de tramvai și a trotuarului pietonal;
  • Va fi o intervenție în etape, prima fază concentrându-se doar pe cele 2 bretele laterale de pe sensul de mers Crângași – Turda. Din octombrie 2023, Bog’Art a început lucrările la suprastructura podului principal.
  • Investiție de 65 de milioane de lei la Podul Grant
  • Podul Grant are o stare nesatisfăcătoare, potrivit unei expertize din anul 2017, care echivalează cu un risc seismic grad I.

Lucările de reabilitare a podului au început anul trecut în octombrie, iar un sens de mers va fi închis până în martie 2024.

Termenul de finalizare a lucrărilor la Podul Grant este 24 de luni, iar investiția este de 65 milioane lei.