Ministrul Apărării, întrebat de navele rusești care asigură alimentarea cu combustibil în Portul Constanța: ”Nu mă ocup de Ministerul Transporturilor. Sper că se iau măsurile, conform deciziilor europene”

Vasile Dîncu a fost întrebat, marţi, la Constanţa, ce ştie despre faptul că trei din cele patru vapoare care alimentează cu combustibil navele din Portul Constanţa sunt deţinute de companii ruseşti, scrie News.ro.

Nu este un subiect pe care să îl cunosc eu în acest moment, nu mă ocup de Ministerul Transporturilor. Sper că se iau măsurile, conform deciziilor europene, legate de modul în care ne raportăm la investiţiile ruseşti în toată Europa. Cred că sunt proceduri prin care se elimină dependenţa asta şi a facilita să spunem capitalului rusesc să producă bani în Europa. Acest lucru se întâmplă, conform unor proceduri. România respectă în totalitate aceste proceduri şi probabil că este numai o problemă de timp, dacă mai există asta. Aţi văzut ca şi dependenţa de gaz şi de petrol nu poate fi din primul moment eliminată,este un program stabilit de Uniunea Europeană şi noi respectăm foarte bine pentru că la noi există foarte puţine investiţii ruseşti care să zicem să fie puse sub embargo”, a declarat Vasile Dîncu.


Info Sud-Est a scris în exclusivitate, marți, că trei din cele patru vapoare care asigură alimentarea cu combustibil a navelor în Portul Constanța sunt deținute de firme rusești, conform informațiilor furnizate de conducerea portului.

Una dintre companii face parte din grupul Gazprom Neft, pus sub sancțiuni de Uniunea Europeană și Statele Unite după izbucnirea războiului în Ucraina. Occidentul a stabilit, în 15 martie, că Gazprom Neft intră sub sancțiuni economice, dar a permis în continuare importul de petrol de la gigantul rus, implicit și serviciile navelor de bunkeraj.

Luni seară, însă, liderii UE au decis un nou pachet de sancțiuni pentru Kremlin, cea mai importantă fiind embargoul progresiv privind importurile de petrol rusesc pe mare. În acest context, nu se știe cum vor fi alimentate în viitor navele care ajung în Portul Constanța.

Context

În Portul Constanța există nouă firme care dețin licență pentru servicii de bunkeraj (furnizarea și transportul de combustibil pentru alimentarea navelor, n.red.), conform unui răspuns transmis la solicitarea Info Sud-Est de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța (CN APMC): CMI Oil Consult, Gazpromneft Marine Bunker Balkan, Island Petroleum, Romar Oil, OMV Petrom, Cassol Ro, Bunker Trade Logistics, Oil Terminal, Logitex Constanța.

Aceste nouă societăți prestează servicii de bunkeraj prin intermediul a patru nave care au dreptul să transporte combustibilul către vapoarele din Portul Constanța. Trei dintre cele patru nave sunt deținute de companii rusești:

Bellona – deținută de Lukoil – Marine Bunker;
Almathia – deținută de Petronav Shipmanagement;
Deltaoil – deținută de Balkan Marine Bunker Assets;
Unicom 3 – Gazpromneft Marine Bunker Balkan S.A.


În contextul semi-monopolului pe care companiile rusești îl dețin asupra navelor de bunkeraj din Portul Constanța și al noului pachet de sancțiuni anunțat de Uniunea Europeană, care include și embargo asupra importului de petrol rusesc pe mare, Portul Constanța s-ar putea confrunta cu o situație dificilă, greu de gestionat, dacă rușii și-ar întrerupe activitatea.

Practic, ar crește foarte mult timpii de așteptare pentru alimentarea cu combustibil a unei nave, ceea ce ar duce la o blocare a Portului Constanța și la întârzieri semnificative a transporturilor.

Problemele nu ar fi cauzate de lipsa combustibilului, ci de lipsa navelor de bunkeraj, specializate în transportul combustibilului.

Conform legislației în vigoare, Statul român nu ar putea interveni în momentul de față în cazul necesității deblocării situației pentru a asigura bunkerajul, dat fiind că serviciile de alimentare sunt exclusiv private.