Lipsa forței de muncă, „moartea lentă” a economiei britanice. „Toți oamenii din estul Europei au dispărut, lăsând o gaură imensă”
Regatul Unit are o problemă cu locurile de muncă. Pur și simplu nu există destui lucrători pentru a susține economia să meargă înainte, iar mulți angajați sunt din ce în ce mai supărați că inflația le golește buzunarele.
Problema a escaladat marți, 22 iunie, când mii de lucrători feroviari au intrat în grevă pentru cererile de salarizare și condiții de muncă mai bune – cel mai mare protest la căile ferate din ultimii 30 de ani – oprind mari părți ale rețelei. Mai multe greve sunt programate pentru joi și sâmbătă.
Grevele feroviare ar putea continua luni de zile, a spus Uniunea Națională a Lucrătorilor din Transporturi Feroviare, Maritime și din Transporturi, iar profesorii, asistentele și alți lucrători ar putea urma, deoarece salariile lor scad în urma ratelor crescânde ale inflației, acum prognozate să depășească 11% spre sfârșitul anului. În plus, un sindicat care reprezintă 1,3 milioane de lucrători din sectorul public, a declarat săptămâna trecută că este „pregătit pentru grevă”.
Numai grevele feroviare din această lună ar putea costa industria turismului, agrementului și teatrului mai mult de 1 miliard de lire sterline, a declarat Kate Nicholls, CEO al organismului comercial UK Hospitality, săptămâna trecută.
Maggie Simpson, directorul Rail Freight Group, a declarat pentru CNN Business că se așteaptă că va fi transportată cu trenul cu 30-40% mai puțină marfă pe parcursul săptămânii, cu produse critice, inclusiv combustibil și produse de supermarket, prioritizate pentru livrare. Ea a spus că este „foarte îngrijorată” de pierderea încrederii în rândul companiilor preferau din ce în ce mai mult căile ferate pentru a-și expedia mărfurile.
O vară de greve ar da o lovitură puternică unei economii care a alunecat în sens invers. Dar activitatea era deja oprită în industrii precum aviația, ospitalitatea și asistența socială din cauza unui număr record de posturi vacante – 1,3 milioane.
Mandira Sarkar, proprietara Mandira’s Kitchen, o companie de livrări de alimente și catering din sud-vestul Angliei, descrie deficitul de forță de muncă drept o „moarte lentă” pentru afacerea ei de șase ani. „A fost un coșmar complet… suntem în genunchi, pentru că, pur și simplu, nu putem găsi personal”, a subliniat ea.
Săptămâna trecută, Gatwick, un aeroport din sudul Londrei, a declarat că își va reduce programul de vară cu până la 13% în lunile iulie și august, deoarece nu a găsit destui lucrători.
Industria aeriană a redus locurile de muncă în timpul pandemiei, pe măsură ce cererea de călătorii a scăzut și s-a străduit să angajeze și să formeze destui lucrători pentru a face față unei reveniri puternice a numărului de pasageri în ultimele luni.
EasyJet, o companie aeriană cu buget redus, a declarat luni că își va reduce programul de vară la aproximativ 90% din nivelurile din 2019 parțial din cauza perturbării de la Gatwick.
Dar nu este doar o problemă a perioadei post-pandemie. Brexitul a pus capăt liberei circulații a forței de muncă între Regatul Unit și Europa, făcând mult mai grea misiunea angajatorilor britanici de a accesa o sursă consistentă de lucrători.
Sarkar a spus că are nevoie „cu disperare” să angajeze doi oameni care să lucreze cu normă întreagă în bucătăria ei și dă vina pe impactul dublu al Brexitului și al pandemiei pentru că îi ține departe pe lucrători.
Lipsa de personal a forțat-o să refuze clienții, atât de mult încât Sarkar se așteaptă ca veniturile ei din acest an să fie cu 40% mai mici decât în 2021.
„Toți oamenii din estul Europei, toți oamenii pe care i-am avut, care au lucrat pentru industria ospitalității, au dispărut în timpul pandemiei, lăsând această gaură imensă”, a spus ea.
Deficitul de forță de muncă din Regatul Unit este deosebit de grav. Potrivit Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, Regatul Unit a fost singura țară din „Grupul celor șapte” în care ponderea persoanelor capabile de muncă a scăzut între 2020 și 2021.
OCDE estimează, de asemenea, că economia Regatului Unit va stagna în 2023, deosebind-o și mai mult de economiile G7, prognoza fiind ca celelalte să crească.
Learning and Work Institute, un think tank, calculează că aproximativ un milion de britanici lipsesc din forța de muncă. CEO-ul său, Stephen Evans, a declarat pentru CNN că țara „a rezistat relativ bine în ceea ce privește ocuparea forței de muncă la începutul pandemiei, datorită schemei de concediu și a altor forme de sprijin”.
„Dar de atunci am văzut această ieșire de pe piața muncii”, a adăugat el.
Evans a spus că cea mai mare parte a acelui milion este explicată de lucrătorii în vârstă de peste 50 de ani și de cei cu probleme de sănătate pe termen lung care renunță la muncă.
Aproximativ o treime poate fi atribuită creșterii reduse a populației – inclusiv migrației nete mai scăzute – și aproximativ o cincime de tinerii care stau mai mult în învățământ cu normă întreagă.
În timp ce șomajul în Regatul Unit a revenit la nivelul de dinainte de pandemie, de 3,8%, această măsură surprinde doar numărul de persoane care caută activ de lucru. Politica guvernamentală tinde să se concentreze pe scăderea acestei cifre, a spus Evans, dar acum ar trebui să se reorienteze pentru a-i reangaja pe cei care au plecat complet de la muncă.
De ce economiile comparabile nu au văzut același exod de muncitori nu este încă clar, a declarat Tony Wilson, director la Institutul pentru Studii privind Angajarea.
„Marea Britanie este una dintre foarte, foarte puținele țări din lume care au văzut ceea ce pare o schimbare destul de structurală în participare”, a spus el. Wilson a speculat că libertățile de pensie ale Marii Britanii – lucrătorii pot utiliza economiile pentru pensii începând cu vârsta de 55 de ani – ar putea fi un factor.
Institutul de Studii Fiscale a constatat că lucrătorii cu vârste cuprinse între 50 și 69 de ani care se pensionează a fost principalul motor din spatele unei creșteri a inactivității economice, contribuind cu două treimi la creșterea din ultimii doi ani.
Deosebit de îngrijorător este numărul tot mai mare de persoane care părăsesc forța de muncă din cauza bolii, a spus Wilson. Indiferent de motiv, tendința arată puține semne de îmbunătățire. „Este destul de sumbru într-adevăr”, a spus el.
Brexit-ul mușcă
Marea Britanie avea înainte un grup pregătit de lucrători la ușă, dar acum este mult mai greu pentru muncitorii europeni să treacă prin ușă.
„Migrația mai mare pe piața muncii din Europa a contribuit la atenuarea penuriei de muncitori în trecut… asta nu există acum”, a spus Wilson.
Sectorul de îngrijire a persoanelor vârstnice, care a suferit de mult timp din cauza lipsei de personal, a fost deosebit de puternic afectat.
Dr. Sanjeev Kanoria, cofondator și proprietar al Advinia Health Care, unul dintre cei mai mari furnizori de centre de îngrijire din țară, a explicat că pandemia a ascuns „impactul adevărat” al Brexitului asupra industriei sale.
Kanoria, care are aproximativ 3.000 de angajați în 37 de cămine, a spus că are cel puțin 10% din posturi neocupate.
În acest an, el se așteaptă să plătească agențiilor de recrutare în jur de 10 milioane de lire sterline pentru a găsi atât personal permanent, cât și temporar – de peste trei ori mai mult decât ar cheltui de obicei.
Oamenii din estul Europei reprezentau în mod tradițional aproximativ o cincime din personalul său.
„S-a redus cu adevărat, a scăzut la aproape 0% acum… pur și simplu nu mai avem pe nimeni din Europa”, a spus el.
În plus, creșterea prețurilor îi ține pe britanici departe de locurile de muncă din sectoarele mai puțin plătite.