Lilian Scripnic (AUR): Visul electrificării forțate a industriei auto în Europa a luat sfârșit
Visul electrificării forțate a industriei auto în Europa a luat sfârșit, anunță deputatul AUR Lilian Scripnic într-o declarație politică. Germania, țară care găzduiește cei mai mari producători auto ai Europei, s-a opus deciziei ca începând cu 2035 să se vândă doar autoturismele electrice. Astfel, Comisia Europeană a fost nevoită să retragă o astfel de hotărâre.
Deputatul AUR a salut decizia Comisiei Europene de a face rabat de la decizia de a interzice producția de mașini pe combustibili convenționali și a felicitat producătorii auto pentru alternativa combustibililor sintetici care, din spusele specialiștilor ar avea emisii de carbon zero și ar fi accesibili la un preț redus. În acest fel, mentenanța și achiziționarea unei mașini este mult mai facilă pentru orice buzunar.
Germania este cu siguranță cu un stat puternic ai cărui politicieni au ținut cont de punctul de vedere al producătorilor auto și au făcut presiuni la nivel înalt pentru a apăra interesele acestei industrii puternice. Pe de altă parte, în România nu a existat niciun fel de consultare prealabilă. Dimpotrivă, politicienii români se grăbesc întotdeauna să aplice măsuri fără o sondare reală a implicațiilor rezultate din luarea anumitor decizii, punctează Lilian Scripnic.
El și-a exprimat speranța că un astfel de eveniment îi va ajuta atât decidenții europeni cât și pe cei din România să corecteze acest viciu de procedură prin care deciziile se iau de dragul de a fi luate. „Atunci când în joc avem afectarea calității vieților a milioane de oameni este de dorit să analizăm și să consultăm fiecare parte implicată”, a subliniat Scripnic.
În context, Lilian Scripnic precizat că decizia de a înlocui autovehiculele de acum cu unele electrice este costisitoare și nu are niciun impact benefic asupra mediului din următoarele motive:
- Alimentarea bateriilor generează poluare și emisii de CO2. Atunci când energia pentru alimentarea acestor bateriii electrice nu provine de la panouri solare, turbine eoliene sau chiar de la surse de energie nucleare/hidroelectrice, emisiile de CO2 rezultate sunt mult mai mari. Dacă energia electrică folosită pentru încărcarea mașinilor provine din arderea combustibililor fosili nu contează dacă mașinile electrice nu poluează în timp ce sunt conduse, deoarece acele emisii au fost deja eliberate în atmosferă printr-o centrală electrică. Acea centrală este responsabilă pentru furnizarea energiei către stațiile de încărcare speciale.
- Producția. Procesul de producție este aproape identic, atât la mașinile pe combustibili convenționali, cât și la cele electrice. La finele procesului de fabricație însă, mașinile electrice sunt cele care generează mai multe emisii de carbon. Motivul este că mașinile electrice stochează energie în baterii mari (cu cât sunt mai mari, cu atât autonomia lor este mai mare), acestea având un impact mare asupra mediului. Bateriile sunt fabricate din materiale rare, extrase din pământ, precum litiu, nichel, cobalt sau grafit. Pot fi regăsite doar sub pământ, prin urmare, depind de procesele miniere cu efecte foarte nocive. De aceea, teoria conform căreia mașinile electrice sunt mai prietenoase cu mediul, este cel puțin discutabilă.
- Reducerea la zero a emisiilor de CO2 nu ar avea prea mare efect asupra planetei atât timp cât alte regiuni ale globului, precum Asia sau Africa, continuă să emane masiv CO2 în atmosferă. Contributivitatea noastră la efortul reducerii de carbon este nesemnificativă în acest caz.