Fostul șef OTP Bank România, cercetat penal. Laszlo Diosi, după ore de audieri: „Nu sunt de acord cu nimic!”
Laszlo Diosi, director general al OTP Bank România timp de aproximativ un deceniu, a ajuns, vineri, în fața polițiștilor de la Serviciul de Investigare a Criminalității Economice (SICE), unde a fost audiat timp de mai multe ore. La întrebările repetate ale reporterului Gândul privind acuzațiile care i se aduc, atât la intrarea, cât și la ieșirea de la audieri, Laszlo Diosi a spus doar: „Nu sunt de acord cu nimic”.
Fostul director general al OTP Bank România, apoi al OTP Bank Moldova, a dat timp de peste trei ore explicații polițiștilor de la Serviciul de Investigare a Criminalității Economice (SICE), din cadrul Direcției Generale de Poliție a Municipiului București. Conform surselor Gândul, ar fi vorba de dosare penale de vizează infracțiuni de spălare de bani și înșelăciune.
Cu toate că reporterul Gândul a încercat în mod repetat să obțină, cum este deontologic, punctul de vedere al lui Laszlo Diosi cu privire la obiectul dosarului și declarațiile în fața polițiștilor, prin prisma interesului legitim al clienților care ar fi prejudiciați, a evitat să răspundă, spunând doar: „Nu sunt de acord cu nimic”.
Mai mult, avocata lui, Teodora Ninof, a negat că ar fi fost audiat, ci doar au mers la cafea.
La intrarea în sediul SICE:
Reporter: Domnule Laszlo Diosi, de ce sunteți aici?
Laszlo Diosi: Nu, nu, nu!
Reporter: De ce sunteți acuzat? Care sunt acuzațiile care vi le aduc polițiștii?
Laszlo Diosi: ….
Trei ore mai târziu, la ieșirea de la audierile din sediul SICE:
Reporter: Vrem să aflăm punctul de vedere al dvs:
Laszlo Diosi: ….
Reporter: Vrem să vă întrebăm corect care sunt acuzațiile?
Laszlo Diosi: Nu sunt acuzațiile.
Reporter: Nu sunteți acuzat de nimic? Din informațiile noastre, este vorba de înșelăciune și spălare de bani.
Laszlo Diosi: …
Reporter: Puteți să ne spuneți de ce ați plecat de la conducerea OPT Bank România?
Laszlo Diosi: …
Reporter: Sunteți vinovat? Ce v-au adus la cunoștință polițiștii?
Laszlo Diosi: …
Reporter: Sunteți vinovat? De ce ați plecat de la conducerea OTP Moldova?
Laszlo Diosi: …
Reporter: Este adevărat că o să mergeți la conducerea OTP Bank din Kiev?
Laszlo Diosi: …
Reporter: Noi nu vrem să alergăm, să ne certăm cu dumneavoastră, vrem să avem o reacție pentru interesul legitim al clienților băncii. De ce mă împingeți și nu spuneți corect despre ce e vorba? Ați stat trei ore la audieri.
Laszlo Diosi: …
Avocata Teodora Ninof: Nu, doamnă, am stat la cafea. Nu știți că se stă la cafea? Vreți să vă invit la cafea?
Reporter: Cum este cafeaua la Serviciul de Investigare a Criminalității Economice, dl Laszlo Diosi?
Avocata Teodora Ninof: Asta este hărțuire, v-am filmat și o să vă reclam pentru hărțuire în spațiul public.
Reporter: Nu este hărțuire, este o întrebare din partea unor jurnaliști.
Laszlo Diosi: Nu suntem de acord cu nimic.
Reporter: Nu sunteți de acord cu nimic?
Laszlo Diosi: Cu nimic nu suntem de acord.
Exact în momentul declarației, avocata Teodora Ninof a agresat reporterul Gândul și au mers mai departe.
Neregulile de la OTP Bank
Audierile vin după ce fostul șef al OTP Bank România a fost în centrul unei serii de scandaluri în mandatul său la conducerea OPT Bank România, încheiat în anul 2019.
Este vorba de mii de litigii, multe clasificate eronat cu risc scăzut, împrumuturi externalizate în condiții ilegale și provizioane subdimensionate pentru credite de zeci de milioane de euro, dar și încasarea de comisioane și dobânzi cu încălcarea legislației sau mii de fraude anuale descoperite cu întârziere și dosare penale pentru spălare de bani în relația cu oligarhi ruși.
Sunt nereguli cuprinse în rapoarte de supraveghere realizate de către funcționarii Băncii Naționale a României în urma mai multor inspecții derulate la OTP Bank România, sucursala locală a celei mai mari bănci din Ungaria, și despre care presa a mai dezvăluit, de curând, că a încălcat în mod repetat legea consumatorului și legislația bancară.
Din documentele obținute de jurnaliști reiese că OTP Bank România a trebuit să implementeze peste 60 de măsuri prin care să corecteze deficiențele pe toate segmentele mari, ceea ce presupune practic o schimbare de ansamblu a procedurilor și normelor interne.