Fenomenul plagiatelor. Ligia Deca: Accentul se mută pe prevenție. Noile prevederi nu pot fi aplicate tezelor susţinute înainte de anul 2000. Ce modificări au fost aduse legii în comisia de învățământ
Diferenţele de concepţie teoretică, experimentală sau practică, erorile materiale de citare, diferenţele de interpretare a datelor, precum şi diferenţele de opinie nu vor constitui abateri de la normele de etică, potrivit unui amandament al PSD adus la capitolul plagiat în legea învățământului universitar. Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, spune că procedura de rezolvare a sesizărilor vizând plagiatul din noua lege „mută accentul pe prevenţie”, iar noile prevederi nu pot fi aplicate tezelor susţinute înainte de anul 2000.
Comisia de învăţământ din Camera Deputaţilor a dat marţi vot pe legea învăţământului universitar, astfel că cele două proiecte ale legilor educației urmează să intre la vot în plenul Camerei Deputaţilor, care este prima cameră sesizată, iar apoi să meargă la Senat, for decizional.
Membrii comisiei au dat raport de adoptare cu amendamente la proiectul de lege privind învăţământul universitar, cu majoritate de voturi. Şase deputaţi au votat „împotrivă”, conform News.ro.
Erorile materiale de citare, excepții la normele de etică universitară
Unul dintre amendamente admise, adus de PSD, prevede că „nu constituie abateri de la normele de etică diferenţele de concepţie teoretică, experimentală sau practică, erorile materiale de citare, diferenţele de interpretare a datelor, precum şi diferenţele de opinie”.
Amenzi pentru persoanele care cumpără sau vând lucrări de licență, masterat sau doctorat
Un alt amendament PSD admis prevede că „constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă în cuantum de la 100.000 lei la 200.000 de lei fapta persoanei fizice sau juridice care pune la dispoziţia studenţilor, studenţilor doctoranzi, cursanţilor contra cost, prin internet, prin reţele de socializare sau servicii de comunicare electronică, în scopul însuşirii fără drept a calităţii de autor pentru lucrări ştiinţifice, referate, lucrări pentru examenele de evaluare pe parcurs, precum şi de finalizare a studiilor universitare de licenţă, masterat şi/sau de doctorat”.
„Se autorizează Ministerul Comunicaţiilor să identifice şi să oprească imediat funcţionarea site-urilor care promovează oferte de vânzare, vânzarea sau punerea la dispoziţie a persoanelor fizice contra cost a produselor menţionate mai sus.
Redeschiderea site-urilor sub orice formă constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă cuprinsă între 300.000 lei şi 600. 000 lei”, mai arată amendamentul.
Ligia Deca, despre plagiat: Procedura de sesizare şi rezolvare a sesizărilor mută accentul pe prevenţie
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat marţi că procedura de rezolvare a sesizărilor vizând plagiatul din noua lege a învăţământului superior mută accentul pe prevenţie”.
Deca a fost întrebată cât de sigură este procedura de identificare şi de combatere a plagiatului în proiectul de lege privind învăţământul superior.
„Procedura de sesizare şi rezolvare a sesizărilor vizând plagiatul este o procedură care, pe de o parte, mută accentul pe prevenţie, avem acea perioadă de 90 de zile în care tezele, înainte de susţinere, stau într-o zonă de transparenţă, securizată din punctul de vedere al drepturilor de autor, în aşa fel ca aceste teze să poată fi vizualizate şi verificate, orice suspiciune de plagiat putând fi semnalată comisiei care validează în urma susţinerii tezei pentru a putea fi emis titlul de doctor.
Mai mult, am clarificat, în limitele stabilite de Curtea Constituţională, care este procedura de sesizare a tezelor care au fost deja susţinute, în aşa fel încât orice sesizare se face să aibă un parcurs legislativ cu succes. CCR trasează nişte limite. Am rămas în aceste limite pentru că altfel nu se poate. Este o decizie obligatorie pentru toate instituţiile şi autorităţile, inclusiv pentru Ministerul Educaţiei”, a spus ministrul Educaţiei la Parlament, potrivit Agerpres.
Ea a adăugat că prevederile acestei legi nu pot fi aplicate tezelor susţinute înainte de anul 2000.
„Din punctul nostru de vedere, orice demers de transparenţă este unul lăudabil.
Ceea ce nu putem face este să impunem nişte condiţii pe care le avem acum unor teze susţinute în trecut.
Deci, dacă la acel moment publicarea tezei în format digital nu era o condiţie asumată de către doctorand, nu o putem impune retroactiv, dar universităţile au această posibilitate, să digitalizeze tot fondul arhivistic, inclusiv tezele de doctorat, să ia permisiunea de la cei care au susţinut în acea perioadă şi să le facă publice. Ştiu biblioteci universitare care au început deja sau au demarat acest proces”, a adăugat Deca.