Deputații AUR de Iași au solicitat autorităților să introducă vagoane de dormit pe ruta Iași-București Nord. Ce a răspuns Ministerul Transporturilor
Cristian Ivănuță și Mihail Albișteanu, deputați AUR de Iași, au cerut Ministerului Transporturilor să ia măsurile necesare astfel încât compania CFR Călători să ofere condiții mai bune persoanelor care aleg să călătorească pe ruta Iași-București Nord cu trenul de noapte și să introducă vagoane de dormit pe această relație. În răspunsul transmis, ministrul Transporturilor arată că la acest moment, potrivit cererii, acest tren are în componență un vagon cușetă cu o capacitate de cca. 48 locuri.
Deputatul Cristian Ivănuță a sesizat această situație în luna septembrie, când mai mulți călători erau nemulțumiți de condițiile oferite de CFR Călători pe ruta Iași-București Nord, în special la trenul de noapte. „Am prezentat ministrului Sorin Grindeanu această situație, însă din păcate aceasta nu este singulară. Sunt destul de multe cazuri în care compania CFR Călători nu atașează vagoane cușetă la trenurile de noapte care circulă pe mai multe rute, nu doar pe cea menționată în solicitarea noastră”, a punctat Ivănuță.
Potrivit informațiilor oferite de autorități, „ materialul rulant aflat în compunerea trenurilor de călători se asigură de către operatorii de transport feroviar de călători în funcție de disponibilitățile acestora”. În context, Ministerul Transporturilor a transmis că Autoritatea pentru Reformă Feroviară are în derulare programe de achiziții de material rulant nou destinat transportului feroviar public de călători, cu finanțare asigurată din fonduri europene nerambursabile, prevăzute in Planul National de Redresare și Reziliență (PNRR), Programul Operațional Transport (POT) 2021-2027 și POIM. De asemenea, prin PNRR vor fi modernizate 139 de vagoane, dintre care 30 vagoane de dormit/restaurant/cușetă.
În ceea ce privește situația prezentată de către deputații de Iași, ministerul a transmis următoarele informații:
„Trenul IR 1688 este un tren care circulă pe timp de noapte pe relația lași (pt. ora 22.50) – București Nord (sos. ora 05.13), având în compunere atât vagoane clasă (I si 11), cât şi un vagon cușetă (cu 4 și 6 locuri).
Analiza traficului aferent acestui tren, preferințele publicului călător pentru acest tip de serviciu si eficiența economică evidențiază faptul că cererea pentru transportul pe timpul nopţii cu vagon special (cușetă/dormit) poate fi asigurată cu un singur vagon cușetă (capacitate cca. 48 locuri).
În procesul de elaborare a mersului de tren pe anul 2021/2022, Societatea Națională de Transport Feroviar de Cătători „CFR Călători” SA a depus toate eforturile materiale și financiare astfel încât să fie luate în considerare nevoile tuturor segmentelor de călători, principiul de bază fiind exploatarea cat mai eficientă a resurselor disponibile prin echilibrarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru limitarea pierderilor operaționale”, se arată în răspunsul transmis de către Ministerul Transporturilor.