Dependenţa ridicată de industria auto se întoarce împotriva economiilor din Europa centrală și de est
Pandemia COVID-19 a redus puternic cererea de autovehicule şi a perturbat lanţurile de aprovizionare ale industriei auto, o veste rea pentru economiile Europei Centrale, care depind semnificativ de aceasta, scrie Deutsche Welle. În Cehia, producţia auto va scădea cu 13% în acest an la aproximativ 1 milion de autovehicule, potrivit Autosap, asociaţia din industrie. Cei mai mari constructori auto ai ţării au fost forţaţi să-şi reducă producţia sau chiar să o închidă complet în ultimele luni pe fondul crizei aprovizionării cu componente auto.Şi uzinele auto din Slovacia şi-au stopat producţia. Asociaţia din industrie a ţării, ZAP, spune că după un declin de 11% în 2020, producţia nu va reveni la nivelurile de dinaintea pandemiei în acest an. În Ungaria, economia a înregistrat în trimestrul III o creştere sub aşteptări în contextul stagnării industriei auto.„Este un exemplu clasic al şocului extern, iar economiile masiv dependente de industria auto suferă de pe urma lipsei de diversificare~, arată Richard Grieveson din cadrul Institutului de Studii Economice Internaționale din Viena. Producţia principalilor constructori auto din Europa Centrală a scăzut cu 20% în perioada ianuarie-august, potrivit Capital Economics, care avertizează că „situaţia se va înrăutăţi înainte de a se îmbunătăţi“.Industria auto reprezintă aproximativ 9% din PIB-ul Cehiei, reprezentând peste 20% din exporturi. Industria are aproximativ 180.000 de angajaţi direct şi aproximativ 500.000 în total. Invocând problemele din această industrie, economiştii Komercni banka şi-au redus recent estimările privind creşterea economică a ţării pe 2021 la numai 1,9% de la peste 4%.Slovacia ar putea fi afectată şi mai puternic în condiţiile în care principalele sale patru uzine au transformat ţara în cel mai mare producător auto al lumii pe cap de locuitor. Industria auto reprezintă 13% din economia slovacă şi aproximativ jumătate din producţia industrială. Sectorul are aproximativ 275.000 de angajaţi direct şi indirect.Cu industria auto reprezentând 13% din PIB,
» Aflați mai multe informații aici.