De ce avem carburanți scumpi: OMV are probleme grave cu rafinăria din Austria
Accidentul survenit la rafinăria Schwechat de lângă Viena la începutul lunii iunie face ca, și acum, cea mai mare unitate de rafinare controlată de grupul OMV să funcționeze la o cincime din capacitate.
Coroborată cu o altă defecțiune tehnică ce a avut loc la altă rafinărie mare din zonă (cea a Mol de lângă Budapesta, la jumătatea lunii trecute), problema nu face decât să țină sus prețurile la carburanți în zona noastră, și s-au adăugat altora – costurile mai mari cauzate de războiul din Ucraina, renunțarea la țișeiul rusesc, care e mai ieftin (MOL încă importă), deficitul endemic al capacității de rafinare, care nu poate ține pasul cu creșterea cererii de carburanți din acest an.
Rafinăria Schwechat, cu o capacitate de circa 9,6 milioane de tone pe an, una dintre cele mai mari din zonă funcționează și acum la o cincime din capacitate în urma accidentului de la începutului lui iunie. Va funcționa normal abia începând de la jumătatea lui august, după cum estimează grupul austriac, iar pierderea totală va fi de circa 200 de milioane de euro.
OMV controlează trei rafinării în Europa, iar celelalte două, de la Burghausen (Germania) și Petrobrazi (în România, operată de Petrom), au o capacitate mult mai redusă, 3,8, respectiv 4,6 milioane de tone pe an.
Potrivit datelor companiei, în al doilea trimestru al anului, gradul de utilizare al întregii capacități de rafinare a grupului a fost de doar 58%, în scădere drastică de la cele 94 de procente din trimestrul precedent. Compania a vândut totuși pe piețele europene unde activează (rezultatele Petrom incluse) 3,82 milioane de tone de carburanți, ușor peste cele din primul trimestru (3,66 milioane) și sub cele din trimestrul echivalent din 2021 (4,1 milioane de tone). Asta înseamnă că o mare parte din carburanți a fost cumpărată de pe piață pentru a fi vândută în benzinării.