Corupție în inima UE. Scandalul Qatargate: Cum au plătit Qatarul, Marocul și Mauritania milioane de euro pentru a obține influență în Parlamentul European

O colecție enormă de documente scurse din ancheta poliției privind cel mai mare caz de corupție care a lovit vreodată UE dezvăluie întreaga amploare a unui scandal de influență pentru bani al Parlamentului European.

Documentele strânse în ultimii patru ani arată că suspecții cheie, inclusiv fostul membru al Parlamentului European, Pier Antonio Panzeri, și asistentul său, Francesco Giorgi, au înregistrat meticulos încercări de a manipula legislativul european, cel mai important organism democratic al UE, dar și cercurile politice europene.

Din documente reiese că sponsorii lui Panzeri și Giorgi din Qatar, Maroc și Mauritania au cheltuit în jur de 4 milioane de euro pentru acest efort.

Scandalul a ieșit la lumină exact acum un an, când Panzeri, Giorgi și alte figuri cheie au fost arestați într-o serie de raiduri care au implicat saci de bani și povești despre interferențe străine în inima democrației UE, arată Politico.

Unele acțiuni documentate au avut un impact semnificativ asupra funcționării Uniunii Europene – cum ar fi complotul de a anula șase rezoluții parlamentare care condamnau încălcarea drepturilor omului de către statul Qatar și efortul de a realiza un acord de călătorie fără viză între Doha și UE.

Mai mult, o notă a lui Giorgi arată că fiecare copie a unei cărți nefavorabile despre Qatar din Parlament fusese „distrusă”.

În dosare se află un tabel cu opt file de pe laptopul lui Giorgi, confiscat din apartamentul său din Bruxelles, care include sute de activități de influență pe care rețeaua le-ar fi realizat între 2018 și 2022.

Tabelul conține mai mult de 300 de lucrări pentru care suspecții au primit onorarii generoase. Cei doi și-ar fi atins scopurile folosind o rețea de asociați care lucrau în interiorul Parlamentului, pe care îi numeau „soldații” lor, conform dosarelor.

Până acum, patru actuali și foști deputați europeni au fost arestați sub acuzația preliminară de corupție, spălare de bani și apartenență la o organizație criminală. Suspecții sunt Panzeri, Giorgi și Eva Kaili, partenera lui Giorgi, dar și o figură proeminentă din Bruxelles care a fost îndepărtată din funcția de vicepreședinte al Parlamentului când a izbucnit scandalul.

În timp ce anchetatorii suspectează că Panzeri și rețeaua sa manipulau Parlamentul în numele Qatarului și al altor state, documentele arată că aceștia încercau și să exploateze lipsa de cunoștințe a oficialilor străini despre democrația UE.

Giorgi a declarat poliției că el și șeful său își informau uneori sponsorii despre operațiuni asupra cărora nu aveau nicio influență practică, în timp ce Panzeri a prezentat în mod greșit amploarea puterii sale de a influența Parlamentul, conform documentelor.

„Se baza pe ignoranța funcționării parlamentului”, a declarat Giorgi în declarațiile către poliție.

O persoană din cercul lui Giorgi, a declarat sub anonimat că „nu este credibil” să consideri tabelul ca dovadă a activităților de influență. În schimb, aceeași persoană a spus că lista a fost concepută pentru a „îmbunătăți” imaginea lui Panzeri în fața clienților săi.

Fie că sunt o înregistrare a unei influențe reale sau doar un instrument pentru a umfla facturile, intrările în tabel oferă o privire unică în funcționarea unei mașinării de influență construită și condusă de Panzeri, Giorgi și complicii lor, până când o anchetă a poliției în decembrie 2022 a pus capăt brusc activității acestora. Documentele ridică, de asemenea, întrebări despre modul în care astfel de operațiuni de influență au putut rămâne nedetectate atât de mult timp, relevă Politico.

Scandalul, izbucnit pe 9 decembrie anul trecut, însă este posibil ca dezvăluirile conținutului Dosarelor Qatargate să aducă un nou control intens cu privire la standardele etice ale UE.

Marea afacere: Eliminarea vizelor UE pentru Qatar

  • Lucrând pentru Qatar, Giorgi și Panzeri se pregăteau pentru un premiu mai mare: asigurarea că Doha obținea un acord de ridicare a vizelor pentru Uniunea Europeană. Acordul a primit o aprobare esențială în comisia pentru libertăți civile a Parlamentului European, în decembrie 2022, cu câteva zile înainte ca Giorgi și Panzeri să fie arestați. Un vot final asupra acordului a fost pus în așteptare de când a izbucnit scandalul.

Tabelul amintit mai sus releva, de altfel, această victorie a grupului.

Alte documente de pe laptopul lui Giorgi dezvăluie că intenționa să propună qatarezilor două „Planuri de acțiune” detaliate despre cine să contacteze și unde să exercite presiune pentru a obține acordul pentru viză.

  • O condiție prealabilă pentru obținerea acordului pentru viză a fost respingerea încercărilor unor deputați europeni de a cenzura Qatarul pentru tratamentul său asupra lucrătorilor migranți și jurnaliștilor, au argumentat Giorgi și Panzeri. În tabelul său, Giorgi își asumă creditul pentru „neutralizarea” a șase rezoluții parlamentare care condamnau Qatarul între iunie 2021 și noiembrie 2022. Cu toate acestea, Parlamentul a adoptat în cele din urmă o rezoluție care critica încălcarea drepturilor omului de către Qatar, pe 24 noiembrie 2022.

Manipularea audierilor parlamentare

  • Pregătirile Qatarului pentru Cupa Mondială de Fotbal au fost supuse unor critici intense din cauza exploatării lucrătorilor migranți. În tabelul său, Giorgi se lăuda că a „schimbat narativa asupra problemei în parlament”, în timpul unei audieri a comisiei în aprilie 2021, care a inclus o apariție a unui oficial qatarez.
  • În februarie 2020, suspecții au pregătit note detaliate pentru o apariție a ministrului de externe al Qatarului în comisia de afaceri externe a Parlamentului. Ei au asigurat, de asemenea, prezența anumitor deputați europeni „pentru întrebări țintite”.

Atacuri politice asupra rivalilor Qatarului

  • O operațiune din 2021, de exemplu, a vizat numirea unui înalt oficial de poliție din Emiratele Arabe Unite, Naser Al-Raisi, ca noul președinte al Interpol.

Relațiile dintre Qatar și Emiratele Arabe Unite, vecinul său din Golf, au fost încordate, iar legăturile diplomatice au fost rupte între 2017 și 2021. Ca mulți politicieni și ONG-uri de atunci, prietena lui Panzeri, deputata europeană Maria Arena, a îndemnat țările UE să reziste la numirea lui Al-Raisi. Panzeri și Giorgi au creditat scrisoarea lui Arena, deși nu este clar dacă ea știa că o fac. Avocatul acesteia a declarat pentru POLITICO că nu a fost acuzată ca parte a anchetei polițienești și a refuzat să comenteze mai mult.

  • O altă operațiune a vizat Arabia Saudită, care a întrerupt relațiile diplomatice și economice cu Qatarul. Panzeri și Giorgi au facturat Qatarului un pachet de acțiuni, inclusiv o serie de tweeturi și proiecții de filme legate de asasinarea editorialistului saudit Jamal Khashoggi, condamnând cu fermitate responsabilitatea Riyadului pentru uciderea acestuia.

Maroc și Mauritania, îmbunătățirea imaginii

  • Când a venit vorba de apărarea Marocului, Panzeri și Giorgi s-au mândrit cu trecerea unei rezoluții parlamentare împotriva Algeriei, despre care au spus că va beneficia Marocul.
  • Echipa s-a lăudat, de asemenea, că a obținut un „text mai moderat” pe o rezoluție care critica Marocul pentru gestionarea unei crize a migrației în 2021. Rezoluția a cenzurat Marocul pentru relaxarea controalelor de frontieră și permiterea ca 8.000 de migranți, inclusiv copii neînsoțiți, să treacă în teritoriul spaniol în timpul unui conflict cu guvernul de la Madrid.
  • Conform documentelor, principalul obiectiv al Mauritaniei era îmbunătățirea imaginii publice. Tabelul lui Giorgi arată că grupul a lucrat pentru a încerca să împiedice un activist împotriva sclaviei, care își făcuse dușmani în guvernul mauritanian, să câștige prestigiosul Premiu Sakharov pentru drepturile omului al UE.

Este posibil ca documentele din Dosarele Qatargate să reaprindă dezbaterea în Parlamentul European dacă legislativul a făcut suficient pentru a se asigura că operațiuni similare nu vor avea loc din nou. Deși Parlamentul a introdus proceduri mai stricte ca răspuns la scandal, mulți oficiali de la Bruxelles consideră reformele ca fiind o jumătate de măsură, cel mult.

„Aceste documente arată că a fost o efort susținut, pe mai mulți ani, de a influența în mod viclean procedurile parlamentare”, a declarat Nick Aiossa, directorul interimar al Transparency International EU. „S-a întâmplat de-a lungul anilor cu mai multe persoane și nu a fost descoperit. Deci, ce altceva este acolo?”, se întreabă acesta.

„Răspunsul Parlamentului a fost slab, insuficient și cu siguranță nu vorbește despre gravitatea scandalului care s-a întâmplat în decembrie trecut”, a adăugat Aiossa.

Reacția Parlamentului European, evazivă


Daniel Freund, un deputat european german al Verzilor, a declarat în reacție la investigația POLITICO: „Se pare că schema este mult mai mare decât am văzut până acum.”

El a spus că problema principală este că Parlamentul nu a efectuat o anchetă internă asupra impactului presupuselor operațiuni de influență asupra activităților și deciziilor democratice.

Freund a spus: „Se pare că poți cumpăra sau cel puțin influența anumite decizii în Parlament, sau cel puțin sunt unii foști deputați europeni care încearcă să facă pe toată lumea să creadă că se poate și vând asta ca un produs.”

„Devine tot mai clar că ar fi putut exista o serie de proceduri [în Parlament] care sunt puse în discuție, cel puțin”, a spus Freund. „Acum avem nevoie de un proces adecvat în Parlament, să ne uităm dacă [este] doar o umflare a situației de către cei doi… sau este real? A existat vreo influență asupra oricărei dintre aceste proceduri? Trebuie să reconsiderăm anumite decizii?”

Un purtător de cuvânt al Parlamentului a spus că instituția nu poate efectua o anchetă internă asupra potențialelor activități criminale.

„Dar poate coopera pe deplin și prompt cu autoritățile competente, și asta am făcut”, a spus purtătorul de cuvânt.

Președinta Parlamentului, Roberta Metsola, a „facilitat personal ancheta” fiind „prezentă la perchezițiile domiciliare din casele a doi deputați belgieni (în decembrie 2022 și în iulie 2023) așa cum cere Constituția belgiană, ceva fără precedent în istoria PE”, a adăugat purtătorul de cuvânt.

După primele acuzații de corupție, Metsola a prezentat 14 măsuri pentru a consolida baricadele Parlamentului și pentru a îmbunătăți transparența. Legislativul s-a alăturat și cazului juridic belgian ca reclamant civil pentru a „detecta dacă a existat vreun prejudiciu adus bugetului PE în oricare dintre activități și pentru a recupera banii”, a spus purtătorul de cuvânt.

Panzeri și Giorgi și-au recunoscut vina
Ministrul de externe al Marocului, care a negat anterior implicarea țării în scandal, nu a răspuns la multiplele solicitări de comentarii din partea POLITICO.

Qatarul a respins acuzațiile că a interferat în democrația UE. Mauritania nu a răspuns la mai multe întrebări trimise despre presupusa sa implicare în schema de la Bruxelles.

Kaili a negat orice faptă. „Investigația arată că doamna Kaili nu a vorbit niciodată în favoarea Marocului sau a Mauritaniei”, a spus avocatul acesteia, Michalis Dimitrakopoulos. „Conform documentelor din anchetă, serviciile secrete belgiene au subliniat că nu există dovezi că doamna Kaili a fost implicată în rețea, sau că a primit vreun ban.”

Panzeri și-a recunoscut vina într-un acord de recunoaștere a vinovăției pe care l-a încheiat cu autoritățile, apărut în ianuarie. Giorgi a recunoscut implicarea sa în activitățile de influență, conform dosarelor puse la dispoziția POLITICO. Avocații celor doi au refuzat să comenteze.