Ciprian-Titi Stoica (AUR): Reluarea traficului feroviar pe segmentul Fălciu/Cantemir trebuie să fie o prioritate pentru autoritățile de la București și Chișinău
Reluarea traficului feroviar pe segmentul Fălciu/Cantemir trebuie să fie o prioritate pentru autoritățile de la București și Chișinău, consideră deputatul AUR Ciprian-Titi Stoica. În acest moment, transportul de mărfuri, inclusiv de cereale (chiar și cele provenind din Ucraina), se face utilizând căile terestre rutiere, deși ar fi mult mai eficientă transportarea acestora folosind infrastructura feroviară.
În acest context, deputatul AUR Ciprian-Titi Stoica a solicitat premierului Nicolae Ciucă și ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, să facă demersurile necesare în vederea utilizării liniei de ferate Fălciu-Cantemir pentru transportul de mărfuri. Ministerul Transporturilor a transmis deja un punct de vedere pe această problemă, susținând că partea moldovenească nu a prezentat interes în vederea redeschiderii căii ferate în urma Reuniunii bilaterale feroviare România-Republica Moldova, care a avut loc în luna iunie la Chișinău.
,,Partea română a propus părţii moldoveneşti redeschiderea punctului feroviar de frontieră Fălciu (RO)/Cantemir (MD), având în vedere că administratorul infrastructurii feroviare publice din România, Compania Națională de Căi Ferate a redeschis linia Zorleni-Fălciu. Reprezentanţii părţii moldoveneşti au precizat că între stația Cantemir şi podul peste Prut cca. 2 km de linie au fost demontaţi. Aceștia nu consideră prioritară reconstrucția acestui segment de linie, cu o valoare estimată de 5-6 mil. lei moldoveneşti, susținând că poate fi refăcută doar pe baza unei comenzi ferme de transport cu plata în avans cu cel puţin 30 de zile din partea unui transportator/casă de expediții de marfă, ocazie cu care din suma respectivă ar fi acoperită şi contravaloarea lucrărilor. Considerăm că se poate asigura circulaţia trenurilor prin stația Fălciu şi, prin intermediul secției Fălciu-Zorleni, pe întreaga reţea feroviară naţională şi europeană”, se arată în răspunsul oferit de Ministerul Transporturilor.
Mai mult, partea moldovenească a precizat că, pentru zona de sud a Republicii Moldova prezintă interes deosebit linia Abaclia-Etulia-Reni-Giurgiuleşti, deşi este paralelă cu frontiera Republica Moldova/Ucraina, menţionând şi că linia Cahul-Giurgiuleşti este închisă pentru toate tipurile de trafic din cauza stării necorespunzătoare.
Partea română a considerat că, pentru îmbunătățirea conectivității cu România și pentru eliminarea problemetor de tranzit Etulia-Giurgiuleşti, este necesară şi reabilitarea liniei Cantemir- Cahul-Giurgiuleşti, inclusiv reluarea traficului pe relaţia Cantemir- Fălciu.
Redeschiderea de către CFM a acestei linii ar aduce numeroase avantaje atât Republicii Moldova, cât şi României. Republica Moldova ar putea beneficia de îmbunătăţirea condițillor de transport prin eliminarea traversării Ucrainei pe tronsonul Reni-Giurgiuleşti, unde autorităţile vamale ucrainene efectuează controale atât la intrarea, cât şi la ieşirea de pe acest sectol de linie lung de cca. 30 km. România ar beneficia de creşterea traficului spre Portul Galați, care este prevăzut cu linii de ecartament larg, astfel nemaifiind necesară transpunerea vagoanelor (schimbarea boghiurilor) la intrarea în România.