Cine este directorul CFR Călători care nu-și asumă vina pentru accidente: promovări politice și avere de sute de mii de euro

CFR Călători se dovedește a fi un pericol pentru viața cetățenilor, după ce în ultimul timp a crescut numărul de accidente feroviare, iar directorul companiei nu vrea să-și asume răspunderea.

Traian Preoteasa a fost numit la conducerea CFR Călători în septembrie 2021, de către Dan Vîlceanu, care în acea perioadă era ministru interimar la Ministerul Transporturilor, după de USR ieșise de la guvernare. În ultimii 2 ani, mandatul lui Preoteasa a fost prelungit mereu cu câteva luni. CFR Călători nu a avut niciodată stabilitate în conducere, ci doar directori puși politic care pot fi schimbați oricând. Preoteasa a primit un nou mandat în februarie 2023, pentru 4 luni în funcția de director general CFR Călători.

Traian Preoteasa a avut funcții de conducere în CFR SA de mai bine de 20 de ani, ceea ce îl face direct responsabil de dezastrul în care se află astăzi compania de stat. Un personaj care a stat în umbra partidelor politice pentru a obține mandate de director la CFR.

Între 2001 și 2005 a fost numit pentru prima dată director CFR Călători, pe vremea guvernului Năstase, când PSD controla toate companiile de stat. În 2005, începe un curs postuniversitar la Colegiul Național de Apărare, recunoscut ca fabrică de diplome, în domeniul „studii de apărare și securitate națională”, deși Preoteasa absolvise Facultatea de Inginerie de la Craiova. Fără absolut nicio legătură cu politica, Preoteasa a făcut și un master la SNSPA în „administrație publică”. Dar faptul că SNSPA și Colegiul Național de Apărare dau diplome oricui, nu mai surprinde pe nimeni.

După anul 2005 și instalarea guvernului Tăriceanu, Traian Preoteasa a făcut un pas în spate și între 2006 și 2018 a fost consilier la CFR SA. Apoi câteva luni din 2017 a trecut la Ministerul Transporturilor, pe o funcție de consilier. În 2018 a revenit la CFR SA pe o funcție de director general adjunct. În 2019 a fost transferat la CFR Marfă, pe funcția de director general. În noiembrie 2020 se întoarce la CFR SA pe funcția de director general adjunct, iar din 2021 conduce CFR Călători, fiind considerat un apropiat al Olguței Vasilescu, primarul Craiovei.

Traian Preoteasa lucrează în compania CFR de 33 de ani, iar mai mult de jumătate de timp a avut funcții de conducere. După accidentul de sâmbătă din Galați, Preoteasa a declarat: „Nu îmi pot asuma însă, subfinanţarea cronică a sistemului feroviar din ultimii 30 de ani!”. Însă în timp ce acest sistem era subfinanțat, așa cum declară, el avea funcții în conducerea CFR. Traian Preoteasa a fost cel care a orchestrat acest dezastru al CFR-ului, care astăzi ucide călătorii și angajații.

Chiar dacă sistemul feroviar este subfinanțat, Traian Preoteasa s-a bucurat mereu de salariile uriașe din CFR. În anul 2022, Traian Preoteasa a încasat 215.000 lei de la CFR Călători, pentru funcția de director general, potrivit declarației de avere. Preoteasa a strâns o mică avere de când lucrează la CFR, având o vilă în București, de 200mp, și două apartamente în capitală. Un autoturism Audi A6, ceasuri în valoare de 20.000 de euro. Directorul CFR Călători și-a permis să acorde împrumuturi în valoare totală de 100.000 de euro, o mică avere.

În anul 2020 și-a permis să facă un credit de 330.000 de euro, însă creditul e doar pe 3 ani, cu scadența în 2023. Preoteasa nu menționează ce bancă i-a oferit un credit atât de generos. Adică directorul CFR ar trebui să plătească anual peste 110.000 de euro (plus dobânzile), în condițiile în care nu are venituri care să acopere această sumă. De asemenea, mai are și alte împrumuturi în valoare de circa 50.000 de euro, la alte bănci sau persoane fizice.

Deși în declarația de avere spune că a luat 330.000 euro pentru a cumpăra un apartament în 2020, din declarația de avere nu reiese că ar avea vreun apartament cumpărat în anul 2020. Preoteasa are 2 apartamente cumpărate în anul 2006.

Trebuie remarcat că Preoteasa a dat lovitura vieții după ce a devenit pentru prima dată director CFR Călători (în 2001), reușind în doar 5 ani să-și construiască o casă în București, în 2003, și să-și cumpere 2 apartamente de circa 80 mp fiecare, în 2006. Salariul de director general, deși unul foarte generos, nu poate acoperi astfel de cheltuieli, iar creditele la bănci sunt toate după 2020.

Un alt lucru care atrage atenția este faptul că Preoteasa a închiriat toate locuințele pe care le are și primește, de la fiecare, suma de 35.500 lei pe an. O întrebare firească ar fi unde locuiește directorul CFR Călători dacă și-a închiriat toate cele 3 locuințe.

Traian Preoteasa a strâns o avere de sute de mii de euro, lucrând într-o companie de stat „subfinanțată”, așa cum o descrie. În timp ce CFR Călători nu avea bani să facă investiții, Traian Preoteasa și alte persoane din conducerea companiei se îmbogățeau privind cum accidentele feroviare se înmulțeau și creștea numărul victimelor.

CFR Călători, un pericol pentru viața românilor

În urma accidentului din Galați, o femeie de 53 de ani, mecanic de tren, și-a pierdut viața, după ce locomotiva a intrat cu viteză într-un vagon. Alți 3 pasageri au avut nevoie de îngrijiri medicale. Potrivit primelor informații, locomotiva nu a mai putut frâna, având cel mai probabil o defecțiune. Primele verificări au arătat că acul vitezometrului locomotivei s-ar fi oprit la 75 km/h, precizează clubferoviar.ro, ceea ce ar putea justifica impactul atât de violent care a provocat victime.

Este al doilea accident în ultimele 12 zile. Pe 13 martie, un tren de pasageri s-a ciocnit violent cu un tren marfar în Teleorman. În urma accidentului, 4 pasageri au ajuns la spital și au avut nevoie de îngrijiri medicale. Mult mai grav este că CFR a încercat să ascundă acest accident și nu a transmis informații că ar fi fost vorba de o ciocnire între un tren de pasageri și un tren marfar.

În PNRR, România s-a angajat să facă investiții masive în infrastructura feroviară, având la dispoziție peste 3,5 miliarde de euro. România ar urma să refacă mai multe căi ferate dar și să cumpere noi trenuri, inclusiv pe bază de hidrogen, deși țara noastră nu are această tehnologie foarte scumpă. Sorin Grindeanu, ministrul transporturilor, a anunțat că 90% din contractele din domeniul feroviar, finanțate prin PNRR, au fost deja semnate și ar urma să intre în implementare în următorii ani. „În acest moment, pe feroviar sunt semnate aproape 90% dintre ele, mai e un rest mic pe care o să-l rezolvăm în lunile viitoare”, spunea Grindeanu, în februarie 2023.