Ce salariu are un pilot TAROM și cât câștigă unul de la Wizz Air. „Calculul se face ciudat”
După greva de luni, 8 iulie, a piloţilor de la TAROM, conducerea companiei aeriene s-a oferit să le majoreze salariile cu 1.500 de euro. Banii ar urma să fie încasați în tranșe. Cu toate acestea, potrivit informațiilor Libertatea, ei sunt remunerați mai puțin față de piloții altor companii aeriene.
Potrivit președintelui Asociației Companiilor Aeriene Românești (ACAR), Marius Popescu, un comandant TAROM încasează la ora actuală, cu sporuri și diurne, în jur de 5.000 de euro pe lună.
„Salariile de bază ale piloților TAROM sunt mici, în jur de 2.000 de euro, dar la ele se adaugă diurna, misia și celelalte sporuri. De exemplu, dacă un comandant face un zbor către Madrid, la salariu se mai adaugă acum 240 de euro, iar anterior era 160 de euro pentru comandant și 120 de euro pentru pilot. Dar și așa, calculul se face ciudat, pentru că una e să faci un zbor până la Madrid, care e de 3 ore, și alta e să faci un zbor la Viena, unde primeai aceeași sumă. În total, un comandant ajunge cam la 5.000 de euro lunar la TAROM”, a spus Popescu pentru Libertatea.
La această sumă vor fi adăugați cei 1.500 de euro câștigați în cadrul negocierilor, deci salariile se vor ridica în total la 6.500 de euro pe lună.
Cât câștigă piloții la alte companii aeriene
„La Wizz Air, același comandant ar face lunar 11.000-12.000 de euro, iar la Etihad, Emirates sau Turkish Airlines ar câștiga 15.000-16.000 de euro pe lună. În Occident, la Air France sau KLM, care fac parte din același grup, un comandant cu 30 de ani vechime poate face în lunile de vară și 30.000 de euro”, a mai precizat Marius Popescu.
După cum arată Egnatia Aviation, un comandant încasează în medie:
Olanda: 245.000 de dolari, adică 226.000 de euro anual (18.800 euro/lună)
Franța: 235.000 de dolari, ceea ce înseamnă 217.000 de euro pe an (18.080 euro/lună)
Irlanda: 225.000 de dolari, adică 207.900 de euro anual (17.325 euro/lună)
Germania: 203.000 de dolari, ceea ce înseamnă 187.570 euro anual (15.630/lună)
Elveția: 211.000 de dolari, adică 195.000 de euro anual (16.250/lună).
„Salariile mari ale piloților sunt justificate prin responsabilitatea uriașă de a asigura siguranța pasagerilor, deciziile lor având consecințe imediate și grave. Stresul mare și gestionarea situațiilor de urgență necesită o pregătire mentală și emoțională riguroasă. Pregătirea piloților include costuri mari pentru formare inițială, simulatoare și certificări periodice, ajungând în străinătate și la sute de mii de dolari. În plus, piloții trebuie să mențină un nivel înalt de competență și rezistență la stres, justificate prin compensații financiare ridicate. Salarii mari regăsim și la controlorii de trafic aerian, tot din același considerent”, a afirmat Marius Popescu.
Președintele Asociației Companiilor Aeriene Românești (ACAR) a dezvăluit și că TAROM a rămas fără 40 de piloți în ultimii doi ani, aceștia îndreptându-se către companiile aeriene din zona Golfului Persic, pentru că oferă salariilor mai mari.