Ce MĂSURI propune Ministerul EDUCAȚIEI pentru prevenirea și combaterea HĂRȚUIRII sexuale în instituțiile de învățământ

Luni a avut loc, la sediul Ministerului Educației, o ședință de lucru la care au participat reprezentanți ai Consiliului National al Rectorilor, ai Ministerului Justiției, ai Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, ai Ministerului Afacerilor lnterne și ai Agentiei Nationale pentru Egalitate de Șanse pentru Femei și Bărbați. Subiectele discutate au vizat cadrul legal aplicabil soluționării sesizărilor care vizează fapte de hărțuire sexuală/ agresiune sexuală, cât și modificările legislative care se impun și care trebuie să aibă caracter general și să fie aplicabile tuturor entităților publice.

Ministerul Educației a dat publicității un comunicat de presă din care reiese că reprezentanții instituțiilor participante au ajuns la concluzia că este nevoie de o legislație generală care să se aplice tuturor instituțiilor de învățământ din țară, public sau privat.

În urma discuțiilor a rezultat necesitatea promovării unei reglementări generale, care să se aplice deopotrivă instituțiilor de învățământ public și privat, adică întregului sistem național de educație, precum și tuturor instituțiilor publice, în mod similar celei care privește raporturile de muncă, așa cum sunt definite de prevederile H.G nr. 970/2023 pentru aprobarea Metodologiei privind prevenirea şi combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă. Menționăm faptul că prevederile Hotărârii de Guvern nr.970/2023 vizează domeniul muncii. Astfel, în ceea ce privește interacțiunea cadre didactice și studenți sau elevi, acest act normativ nu este aplicabil, fiind necesară o intervenție legislativă prin care să se extindă sfera de aplicare, reiese din comunicat.

Ministerul Educației propune ca modificările legislative să vizeze prioritar prevenția, cooperarea interinstituțională, pentru descoperirea la timp a tuturor actelor/faptelor care pot constitui o amenințare la adresa libertății fizice și psihice, a dezvoltării armonioase a fiecărei persoane și a tuturor celor implicați în procesul educațional și conștientizarea și accesarea mijloacelor de protecție.


În ceea ce privește definirea termenului de obligație de analiză, în general, a „instituțiilor/ autorităților”, în cadrul reglementării generale, Ministerul Educației propune următoarele: Examinarea și soluționarea sesizării care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura petentului, în măsura în care aceasta conține indicii referitoare la comportamente neconforme, respectiv hărțuire/agresiune sexuală; analizarea sesizării formulate fără asumarea identității de către comisia de la nivelul instituției/autorității, în condițiile Hotărârii de Guvern nr. 970/2023, care se va aplica tuturor instituțiilor/ autorităților publice/entităților publice. Ulterior analizei, se întocmește un raport prin care este sesizată comisia de cercetare disciplinară, dacă rezultă elemente referitoare la existența unei posibile abateri disciplinare; transmiterea sesizării spre competentă soluționare organelor de cercetare penală, în situația în care aceasta cuprinde informații cu privire la elemente ale faptelor de agresiune sexuală sau hărțuire sexuală, exercitarea abuzivă a funcției în scop sexual prevăzute de Codul Penal și definirea, în mod explicit, a hărțuirii sexuale astfel cum este reglementată de Hotărârea Guvernului nr. 970/2023 pentru aprobarea Metodologiei privind prevenirea şi combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, mai este subliniat în același document.

Astfel, soluțiile propuse de Ministerul Educației se referă la promovarea unei intervenții legislative viabile, care să reprezinte cadrul legal general aplicabil pentru soluționarea oricăror cereri care reclamă potențiale fapte/acte de hărțuire/agresiune sexuală și instituirea de măsuri efective de prevenție/ocrotirea sănătăţii/ocrotirea persoanelor vulnerabile etc, pentru toate mediile de învățământ în care acestea s-ar putea produce.