Angajații de pe aeroporturile din București se revoltă pentru a-și apăra drepturile, cerând menținerea valorii bonurilor de masă și a voucherelor de vacanță
Membrii Sindicatului Companiei Aeroporturi Bucureşti (SCAB) protestează, începând de miercuri, cerând exceptarea companiei de la aplicarea anumitor măsuri de disciplină fiscală.
„Începând cu data de 21 februarie 2024, membrii noştri de sindicat vor protesta prin afişarea vizibilă a unor banderole cu inscripţia ‘PROTEST’ pe toată durata programului de lucru, atât la Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti, cât şi la Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa Aurel Vlaicu. Aceste banderole vor fi purtate pe o perioadă nedeterminată, până la soluţionarea favorabilă a cererilor noastre”, se menţionează într-un comunicat al sindicaliştilor.
Totodată, au fost demarate deja acţiuni legale cu caracter sindical pentru luarea măsurilor necesare pentru pichetarea în cursul săptămânii viitoare a sediului Ministerului Finanţelor.
Reprezentanţii sindicatului reamintesc că, în contextul intrării în vigoare a Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prin Memorandumuri aprobate de Guvern, mai multe companii naţionale, regii autonome şi/sau societăţi au fost exceptate de la aplicarea anumitor măsuri de disciplină fiscală.
„Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti a depus un Memorandum pentru exceptarea de la aplicarea măsurilor fiscale privind diminuarea valorii bonurilor de masă şi a voucherelor de vacanţă primite de salariaţii CNAB, care a fost aprobat de către Ministerul Transporturilor, dar nu a primit aviz favorabil din partea Ministerului Finanţelor”, precizează sursa citată.
Sindicatul Companiei Aeroporturi Bucureşti, alături de toate sindicatele din cadrul CNAB şi salariaţii Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti, îşi exprimă nemulţumirea pentru această situaţie, din următoarele considerente: CNAB se finanţează integral din surse proprii, inclusiv pentru investiţii, şi nu beneficiază de nicio sumă alocată de la bugetul de stat; CNAB înregistrează profituri în creştere de la an la an, 2023 fiind unul record în acest sens; Ministerul Finanţelor a avizat favorabil, în perioada anterioară, solicitări similare pentru mai multe companii naţionale, regii autonome şi/sau societăţi, dintre care unele înregistrează pierderi financiare cu caracter istoric şi sunt susţinute financiar permanent prin programe şi ajutoare de stat/alocaţii bugetare, unele fiind chiar la limita insolvenţei sau falimentului; creşterea traficului de pasageri peste capacitatea proiectată de procesare, precum şi derularea programului amplu de modernizare a aeroportului conduc la o intensificare a activităţilor desfăşurate de personalul din CNAB, care nu poate fi susţinută prin măsuri ce limitează drepturile angajaţilor.
„În concluzie, nu considerăm că există un argument sustenabil din perspectiva legală ca exceptarea CNAB de la unele prevederi ale Legii nr. 296/2023 să nu fie aprobată! În virtutea respectării preceptelor democratice pe care Guvernul le promovează ca valori esenţiale, privind egalitatea de tratament, oportunităţi egale pentru toţi şi echitate socială, salariaţii CNAB nu pot accepta să fie trataţi discriminatoriu şi ca urmare ne vedem obligaţi să facem apel la toate instrumentele legale pe care Legea dialogului social ni le permite”, semnalează membrii SCAB.
CNAB estimează un profit brut de aproape 500 milioane lei în acest an
Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti estimează că va obţine un profit brut în valoare de 498 milioane de lei în acest an şi va realiza cheltuieli de investiţii de peste 600 milioane de lei, potrivit proiectului de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 al CNAB.
Veniturile totale au fost estimate la 1,35 miliarde de lei, în creştere faţă de cele preliminate pentru anul 2023 cu 8,58%, iar cheltuielile totale la peste 849 milioane de lei, în creştere cu 13,95%, arată documentul publicat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI).
„Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2024 a fost conceput ca un element de legătură între preliminatul/realizatul anului 2023 şi bugetul previzionat pentru anii 2024, 2025 şi 2026, respectând structura şi conceptul unui buget multianual. Prin proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2024, ca instrument de management financiar, societatea îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activităţii tuturor sectoarelor din cadrul societăţii spre acelaşi obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor”, se precizează în documentul citat.
Veniturile din exploatare au fost prognozate la 1,3 miliarde de lei, în creştere cu 8,85% faţă de cele preliminate/realizate la data de 31 decembrie 2023. Veniturile aeronautice (activitatea de bază) în valoare de 970,8 milioane de lei au fost estimate în anul 2024 în creştere cu 8,79%, faţă de anul precedent, cu o pondere de 74,09% în total venituri din exploatare şi reprezintă veniturile obţinute de aeroport, din taxele încasate pentru aeronave, taxele încasate pentru pasageri şi alte taxe încasate pentru operaţiuni de trafic aerian, este rezultatul influenţei modificării favorabile a indicatorilor fizici de trafic.
Veniturile non-aeronautice în valoare de 339,5 milioane de lei au fost estimate în creştere cu 9,03%, cu o pondere de 25,91% în total venituri de exploatare şi reprezintă celelalte categorii de venituri realizate de aeroport, precum: veniturile obţinute din închirieri spaţii şi terenuri, marketing publicitate, din parcare şi utilităţi şi din rezultatele asocierilor din participaţiune.
„Cheltuielile totale, în valoare de 849.423,79 mii lei, au fost fundamentate în funcţie de activităţile concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora şi a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat”, se mai arată în proiectul de act normativ.
Creşterea cheltuielilor totale în anul 2024 este generată atât de creşterea indicelui de inflaţie care a condus la fluctuaţii ale preţurilor cât şi de redeschiderea la capacitate maximă a terminalului AIBBAV, fapt ce presupune încheierea de noi contracte de prestări servicii, obligatorii pentru menţinerea siguranţei aeronautice.
În structura cheltuielilor totale în valoare de 849,4 milioane de lei, cheltuielile din exploatare deţin o pondere 98,82%.
Cheltuielile cu bunuri şi servicii, în valoare de 357,3 milioane de lei, au fost programate în anul 2024 în creştere cu 43,20% faţă de cele preliminate/realizate în anul 2023.
Cheltuielile cu personalul în valoare de 292,6 milioane de lei au fost estimate în creştere cu 13,48% faţă cele aprobate în anul 2023.
Numărul efectiv de personal de 1463 angajaţi reprezintă numărul maxim de posturi în conformitate cu statul de funcţii şi organigrama companiei, aprobată de CA şi AGA.
Totodată, proiectul de buget al CNAB prevede bonusuri în sumă de 54,1 milioane de lei, în creştere cu 20,87% faţă de preliminatul anului 2023.
Cheltuielile pentru investiţii sunt estimate, în acest an, la 601,7 milioane de lei iar principalele investiţii sunt: sistematizarea suprafeţelor de mişcare a AIHCB în vederea creşterii capacităţii operaţionale şi asigurării conformităţii cu prevederile R139/2014 , modernizarea sistemelor benzi bagaje Plecări, modernizarea/RK punţi îmbarcare, realizarea unei staţii de epurare ape uzate şi pluviale AIHCB, clădire operaţiuni la AIHCB, modernizare iluminat drumuri publice AIHCB, reparaţii capitale clădire Uzină Electrică şi trecerea la alimentare cu energie electrică la 20 KV a AIBB AV, parcare Plecări Nord, parcare Departament Vest -Lucrări reabilitare şi reorganizare reţele termice exterioare şi racordarea acestora la centrala termică CT1 la AIHCB şi instalare de panouri fotovoltaice la AIHCB, inclusiv lucrări de racordare la Uzina Electrică.