Administrația Prezidențială refuză să spună cât a costat avionul privat cu care s-a deplasat președintele Klaus Iohannis la Madrid

Administrația Prezidențială refuză să spună cât a costat avionul privat cu care s-a deplasat președintele Klaus Iohannis la summit-ul NATO de la Madrid. ”Contractele pentru prestarea serviciilor de executare a zborurilor speciale sunt documente clasificate, în integralitate, motiv pentru care nicio informație din cuprinsul sau asociată acestora nu poate fi comunicată, fiind exceptate de la accesul liber al cetățenilor”, se arată într-un răspuns transmis de Administrația Prezidențială.

Totuși, la începutul mandatului, după ce președintele Iohannis s-a deplasat la Bruxelles cu o aeronavă Challenger 300, închiriată tot de la compania Toyo Aviation, șeful cancelariei prezidențiale de atunci, Dan Mihalache, a comunicat cât a costat deplasarea: 140.000 de lei pentru avion, faţă de cei 400.000 de lei pe care i-ar fi plătit pentru închirierea unei aeronave Tarom.

Președinția invocă acum, pentru a secretiza informația, aceleași argumente utilizate în mai 2018 de Guvernul Dăncilă, după ce premierul de atunci, Viorica Dăncilă, a zburat în Israel cu un avion privat închiriat de la Toyo Aviation, compania cu care a zburat și președintele Iohannis la Madrid.

Compania Toyo Aviation este controlată de Tarek El Feki omul de afaceri de origine egipteană, care apare în stenogramele dosarului fostului senator PSD, Cătălin Voicu, drept denunțător al omului de afaceri Marius Locic.

Și Guvernul condus de Viorica Dăncilă și Administrația Prezidențială invocă ”Regulamentul privind organizarea,pregătirea și executarea zborurilor speciale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 755/1998”, numai că nici acest document nu este public și nu poate fi consultat.

Redăm mai jos răspunsul Administrației Prezidențiale:

”Ca urmare a solicitării dumneavoastră, vă comunicăm următoarele:

În vederea exercitării prerogativelor sale constituționale, Președintele României, Klaus Iohannis, efectuează și deplasări externe.

Sursa finanțării acestor deplasări este bugetul Administrației Prezidențiale. Deplasările Președintelui României şi ale delegației oficiale se realizează în baza unor contracte de prestări servicii pentru executarea zborurilor speciale, încheiate în conformitate cu prevederile legale aplicabile, respectiv Regulamentul privind organizarea, pregătirea și executarea
zborurilor speciale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 755/1998, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul Regulamentului anterior menționat, contractele pentru prestarea serviciilor de executare a zborurilor speciale sunt documente clasificate, în integralitate, motiv pentru care nicio informație din cuprinsul sau asociată acestora nu poate fi comunicată, fiind exceptate de la accesul liber al cetățenilor, în conformitate cu prevederile art. 12, lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, coroborate
cu dispozițiile cuprinse în Legea nr. 182/2002 privind protecția informațiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare”.

Solicitările către Administrația Prezidențială:

  1. Contractele pentru închiriere aeronave semnate de Administrația Prezidențială, începând cu decembrie 2014 și până în prezent, pentru deplasarea Președintelui Klaus Iohannis, cu firma Toyo Aviation SRL (pentru fiecare în parte: data semnării, destinație/ruta/dus/dus–întors, suma fară TVA).
  2. Contractele pentru închiriere aeronave semnate de Administrația Prezidențială, începând cu decembrie 2014 și până în prezent, pentru deplasarea Președintelui Klaus Iohannis, cu alte firme în afara de Toyo Aviation SRL (pentru fiecare în parte: data semnării, destinație/ruta/dus/dus–întors, suma fară TVA).
  3. Modalitatea de atribuire a contractelor de la punctele 1 și 2 (licitație, negociere directa etc).

Context

Presa a dezvăluit dezvăluit pe data de 29 iunie că potrivit datelor de zbor înregistrate de radarbox.com, președintele Iohannis a zburat la Madrid la bordul unui avion Embraer ERJ 135BJ Legacy 600, cu număr de înregistrare YR-IGP, același aparat al companiei Toyo Aviation cu care s-a deplasat și într-o vizită în Republica Moldova în decembrie 2020, conform G4media.ro.

Nu este prima dată când Administrația Prezidențială a apelat al serviciile companiei Toyo Aviation pentru a zbura în afara țării. În aprilie 2015, președintele Iohannis s-a deplasat la Bruxelles cu o aeronavă Challenger 300, închiriată tot de la compania Toyo Aviation. Avionul de 9 locuri oferă condiţii VIP.

Dan Mihalache, pe atunci şeful Cancelariei Prezidenţiale, a explicat, citat de știripesurse.ro, de ce s-a luat decizia închirierii unei asemenea aeronave şi cât a costat. Potrivit acestuia, Administraţii Prezidenţială plăteşte doar 140.000 de lei pentru avion, faţă de cei 400.000 de lei pe care i-ar fi plătit pentru închirierea unei aeronave Tarom.

În decembrie 2020, presa de la Chișinău semnala faptul că președintele Klaus Iohannis a sosit în vizita oficială pe care o efectua în Republica Moldova la bordul unui avion Embrarer ERJ-135BJ Legacy 600 cu număr de înregistrare IR-YGP al companiei Toyo Aviation, aceeași cu care a zburat la summitul NATO de la Madrid.

Și fostul premier Viorica Dăncilă a folosit serviciile companiei Toyo Aviation în aprilie 2018, după cum a scris la vremea respectivă Libertatea.ro. Dăncilă a zburat în Israel în urmă cu patru ani la bordul unei aeronave Cessna model 560XL, marca de înregistrare YR-TYA, care a costat, la momentul achiziției, 11 milioane de dolari și care a fost cumpărată în leasing de compania Toyo Aviation, deținută de omul de afaceri egiptean El Feki Tarek. Acesta este și unic importator Toyota în România.

Reamintim că Administrația Prezidențială a comunicat în trecut costurile unor călătorii efectuate de șeful statului. A fost cazul unor vizite ale lui Traian Băsescu în perioada în care era președintele României, precum cele la Vatican și Bruxelles.