Achizițiile UE de gaz natural lichefiat rusesc au crescut cu 40% față de nivelurile de dinainte de război
Uniunea Europeană a promis că va reduce drastic importurile de gaze din Moscova, din cauza invaziei Ucrainei. Totuși, datele arată că achizițiile de gaz natural lichefiat (GNL) rusesc au crescut.
Conform noilor constatări, publicate de Global Witness, o organizație de supraveghere a mediului, Uniunea Europeană a cumpărat 21,6 milioane de metri cubi (mcm) de GNL rusesc în perioada ianuarie-iulie a acestui an. Se remacă, astfel, o creștere mică față de aceeași perioadă din 2022, când importurile au totalizat 21,3 mcm, scrie Euronews.
Dar când cifra din 2023 este măsurată comparativ de aceeași perioadă din 2021, înainte de decizia Kremlinului de a începe războiul cu Ucraina, rezultă o creștere de 39,5%.
Pentru a face lucrurile mai incomode, trei state membre pot fi găsite printre cei cinci clienți majori ai GNL rusesc, în primele șapte luni ale anului curent: China s-a clasat pe primul loc cu 8,7 milioane de metri cubi în achiziții, urmată de Spania (7,5 milioane de metri cubi), Belgia (7,1 milioane de metri cubi). ), Japonia (7 mcm) și Franța (4,5 mcm).
Țările de coastă, Spania, Belgia și Franța au devenit destinații aglomerate pentru transportatorii de GNL, care trebuie să-și descarce proviziile pe terminale sofisticate, unde lichidul răcit este transformat înapoi în formă gazoasă și trimis la centralele electrice.
Țările de Jos, Grecia, Portugalia, Finlanda, Italia și Suedia au fost, de asemenea, enumerate de Global Witness, drept consumatori actuali de GNL rusesc. Cifrele se bazează pe datele de expediere obținute de la Kpler, o firmă de analiză.
Peste 50% din exporturile de GNL rusesc, către UE
În ansamblu, se estimează că UE a cumpărat 52% din toate exporturile de GNL ale Rusiei între ianuarie și iulie, o cotă de piață care depășește pragul de 49% din 2022 și 39% din 2021.
Valoarea se ridică la 5,29 miliarde de euro, a spus Global Witness, o sumă care pune sub semnul întrebării eforturile blocului comunitar de a opri războiul, care este susținut, în mod fundamental, de vânzările internaționale de combustibili fosili.
De la începutul războiului, UE a interzis importurile de cărbune rusesc și de petrol rusesc, dar le-a cruțat, în mod evident, pe cele de gaz rusesc. În timp ce fluxurile de gaze din conducte au fost reduse dramatic prin planurile naționale și prin represaliile lui Vladimir Putin, tancurile de GNL rusești par să fie binevenite în porturile europene.
„Cumpărarea gazului rusesc are același impact ca și cumpărarea petrolului rusesc. Ambele finanțează războiul din Ucraina, iar fiecare euro înseamnă mai multă vărsare de sânge. În timp ce țările europene condamnă războiul, ele pun bani în buzunarele lui Putin”, spune Jonathan Noronha-Gant, un activist senior pentru combustibili fosili la Global Witness, într-un comunicat.
Datele de la Eurostat descriu un model similar: în primul trimestru al anului 2023, Rusia a fost al doilea furnizor de GNL al UE, doar în urma Statelor Unite și înaintea Qatarului, Algeriei, Norvegiei și Nigeriei.
Datele de piață, analizate de Bruegel, nu arată nicio variație considerabilă a fluxurilor de GNL rusesc, în ciuda multiplelor sancțiuni și a dovezilor tot mai mari ale posibilelor crime de război, comise în interiorul Ucrainei: UE a cumpărat 1,99 mcm de GNL rusesc, în martie 2022, prima lună completă a invaziei, și 1,59 mcm, în iulie 2023, ultima lună înregistrată.
Isaac Levi, analist senior la Centrul de Cercetare pentru Energie și Aer Curat (CREA), o instituție de cercetare care urmărește și vânzările de combustibili fosili din Rusia, a avertizat că, deși țările de coastă sunt punctul principal de sosire pentru transportatorii de GNL, consumatorii finali s-ar putea afla în altă parte a Europei.
„Când mărfurile cu GNL sunt descărcate în aceste țări, nu înseamnă neapărat că moleculele de gaz rămân acolo. În schimb, există posibilitatea ca GNL rusesc să fie reexportat către alte destinații din UE”, a spus Levi.
Comisia Europeană nu a răspuns, deocamdată, unei cereri de comentarii.