China își vede propriul interes și dă o puternică lovitură comercială Rusiei
Se pare că schimburile comerciale dintre Rusia și China se complică și mai mult, deoarece exportatorii din a doua cea mai mare economie a lumii caută rute indirecte pentru a evita sancțiunile internaționale impuse pentru a împiedica invazia Rusiei în Ucraina, informează newsweek.com.
Ziarul rus Izvestia a citat reprezentanți ai mediului de afaceri local care au declarat că firmele chineze, în special cele care exportă produse supuse sancțiunilor secundare occidentale, cum ar fi electronicele, au încercat să le expedieze prin țări terțe.
Această evoluție vine în contextul în care întreprinderile ruse continuă să se confrunte cu dificultăți în ceea ce privește decontarea plăților transfrontaliere în China. Se parecă aproape toate băncile chineze refuză acum plățile în yuani din această țară. Comercianții ruși s-au plâns, de asemenea, de faptul că băncile chineze au exploatat slăbiciunea monedei rusești prin creșterea ratelor de schimb rublă-yuan în ultimele zile.
Ilona Gorsheneva-Dolunts, reprezentanta grupului de susținere a afacerilor Opora Rusia în China, a declarat pentru ziar luna trecută că furnizorii chinezi au cerut antreprenorilor ruși să le permită să transporte transporturile prin alte țări.
Gorsheneva-Dolunts a adăugat că, pe măsură ce presiunea occidentală asupra instituțiilor financiare chineze a crescut, chiar și unele produse care nu se află pe listele de sancțiuni primesc acest tratament.
Directorul comercial al Impaya Rus, Alexei Razumovsky, a declarat pentru Izvestia că comisioanele adăugate de agenții care ajută la facilitarea logisticii se adaugă la costul final, ceea ce, conform previziunilor sale, va duce la scăderea importurilor acestor produse.
Modalități mai bune de livrare a acestor bunuri va lua timp
Razumovsky a adăugat că găsirea unor modalități mai bune de livrare a acestor bunuri va lua timp și a subliniat beneficiile de a le direcționa, pentru moment, prin țări aflate în relații bune cu Rusia.
În iunie, think tank-ul american The Atlantic Council a indicat datele United Nations Comtrade și ale guvernului chinez care arată că vehiculele chinezești către Kârgâzstan au crescut semnificativ din 2021 până în 2023, o tendință raportată în mai multe alte țări din Asia Centrală.
Acest lucru sugerează că unele dintre acestea au ajuns în Rusia. Articolul spune: „În timp ce Kârgâzstanul a subestimat în mod obișnuit importurile chiar și înainte de război, acesta nu cheltuiește un sfert din produsul său intern brut pe importuri auto dintr-o singură țară”.
Rusia primește transporturi de vehicule chinezești atât direct, cât și indirect, prin transbordări din țări terțe. În plus, Kazahstanul a raportat că a importat aproape 7,8 miliarde de dolari în automobile din toate sursele în 2023, mai mult decât dublu față de cât a importat în 2021.
Multe dintre exporturile chinezești de vehicule destinate în mod teoretic Asiei Centrale se îndreaptă, de fapt, către Rusia.
Economia mai izolată a Moscovei de după invazie s-a bazat în mare măsură pe comerțul cu a doua cea mai mare economie a lumii și pe achizițiile de petrol și gaze naturale rusești la prețuri foarte reduse efectuate de China. Volumul schimburilor comerciale dintre cele două țări vecine a crescut la un nivel record de 240 de miliarde de dolari în 2023.
De la începutul anului, se pare că schimburile comerciale ale Chinei cu Rusia au fost neregulate din cauza problemelor de plată. Exporturile denominate în yuani către Rusia au scăzut cu 3 % după ce au crescut în mai și iunie.