NATO ar fi putut fi trasă direct în războiul din Ucraina, după ce aviația rusă a fost pe punctul de a doborî un avion britanic
Un avion de luptă rusesc a fost pe punctul de a doborî un avion de supraveghere britanic anul trecut, potrivit unui document militar american scurt pe internet, acesta fiind un incident mai semnificativ decât se arătase anterior și care ar fi putut atrage Statele Unite și aliații săi NATO direct în războiul din Ucraina, relatează Washington Post.
Incidentul a avut loc pe 29 septembrie în largul coastei Crimeei, puternic fortificata peninsula ucraineană pe care Rusia a anexat-o în 2014 și a folosit-o ca bază pentru flota navală din Marea Neagră și pentru a lansa atacuri în alte zone din Ucraina.
Documentul, unul dintre zecile de documente secrete ale Pentagon care au fost scurse pe internet și care au declanșat o investigație a Departamentului de Justiție, se referă la incident ca fiind „aproape o doborâre a RJ al Regatului Unit”, o referire la porecla „Rivet Joint” acordată avioanelor de recunoaștere RC-135. Aeronava este folosită pentru a colecta transmisii radio și alte mesaje electronice.
Ministrul britanic al Apărării, Ben Wallace, a dezvăluit incidentul Camerei Comunelor a Parlamentului în octombrie, spunând că două avioane de luptă rusești Su-27 au interceptat RC-135 în spațiul aerian internațional deasupra Mării Negre, zburând „nechibzuit”, apropiindu-se la mai puțin de 5 metri de aeronavara britanică.
Una dintre avioanele rusești „a eliberat o rachetă” la distanță, în timp ce Wallace le-a spus parlamentarilor atunci, fără a descrie incidentul ca fiind „aproape o doborâre”, că lansarea rachetei a fost atribuită unei „defecțiuni tehnice” și a spus că a vorbit cu un înalt oficialii ruși ai apărării despre asta.
Incidentul evidențiază echilibristica pe care oficialii militari occidentali încearcă să îl facă între ajutarea armatei ucraineană și colectarea de informații despre război fără a fi atrași direct în conflict cu Moscova.
Oficialii ruși încearcă să portretizeze națiunile NATO drept agresori, în timp ce Statele Unite și aliații săi au spus că susțin Ucraina, dar nu sunt în război direct cu Rusia.
Conform tratatului NATO, dacă un membru al alianței militare este victima unui atac armat, toți membrii alianței îl vor considera un atac și vor răspunde colectiv.
Oficialii americani ai apărării au refuzat să comenteze despre conținutul documentului scurs, așa cum au făcut-o cu alte informații scruse în aplicații precum Discord, Telegram și Twitter.
Documentul a fost tipărit cu antete pentru Statul Major Comun al Pentagonului și detaliază zborurile de supraveghere peste Marea Neagră din ziua incidentului până pe 26 februarie.
Istoricul acțiunilor agresive ale Rusiei față de aeronavele NATO
Documentul este etichetat „SECRET/NOFORN”, o clasificare care indică că nu trebuie partajat cu cetățenii care nu sunt din SUA. Acesta detaliază o serie de alte reacții ale Rusiei la zborurile de supraveghere ale avioanelor americane, britanice și franceze între octombrie și sfârșitul lunii februarie, inclusiv una pe 30 decembrie în care un alt avion britanic Rivet Joint, însoțit de două avioane de luptă britanice Typhoon, a fost interceptat de către avioane rusești care s-au apropiat la la 30 de metri.
Într-un alt caz, o dronă americană de supraveghere MQ-9 a fost interceptată pe 22 februarie, cu aeronave rusești apropiindu-se la 30 de metri.
Aproximativ două săptămâni mai târziu, pe 14 martie, două avioane rusești Su-27 au interceptat un MQ-9, aruncând combustibil pe vehiculul aerian fără pilot și ciocnindu-se în cele din urmă de acesta.
Coliziunea a determinat personalul american care pilota vehiculul de la distanță să-l coboare în Marea Neagră, au declarat oficialii americani.
O hartă de pe document arată o graniță trasată peste secțiuni ale Mării Negre pentru a marca unde pot zbura avioanele de supraveghere.
Se pare că începe la aproximativ 12 mile în largul coastei Crimeei, respectând dreptul internațional. Harta include, de asemenea, o a doua linie la aproximativ 50 de mile de țărm etichetată „SECDEF Directed Standoff”, ceea ce indică faptul că secretarul Apărării, Lloyd Austin, ar fi ordonat piloților americani să țină aeronavele mai departe de peninsulă.
De altfel, decizia SUA de a modifica rutele dronelor de supraveghere mai la sud, deasupra Mării Negre, după ce un avion rusesc s-a ciocnit cu drona americană, lipitează SUA „capacitatea de a colecta informații” legate de războiul din Ucraina, a declarat pentru CNN un înalt oficial militar american.
Austin a declarat în martie că Statele Unite vor continua să zboare „oriunde permite legea internațională”, respingând pretenția Moscovei privind o zonă de excludere autodeclarată asupra unor părți extinse ale Mării Negre.
Avioanele franceze și britanice au efectuat zboruri de supraveghere cu echipaj peste Marea Neagră între 29 septembrie și 26 februarie, potrivit documentului, în timp ce americanii s-au bazat pe drone care includ RQ-4 Global Hawk, RQ-170 Sentinel și MQ- 9 Reaper. Zboruri au avut loc în fiecare lună, se arată în document.
Generalul Mark A. Milley, președintele Statului Major Comun, spune că acțiunea Rusie în coliziunea dronei americane arată că există un tipar de acte agresive față de Statele Unite, Marea Britanie și alte națiuni.