Ce face Autoritatea Vamală pentru a se alinia standardelor Schengen

Autoritatea Vamală Română a explicat pentru „Adevărul” care sunt principalele demersuri pe care le-a întreprins în cadrul procesului de aderare la Schengen, dar și ce va face în viitorul apropiat.

„În aplicarea prevederilor Codului Vamal al Uniunii, Autoritatea Vamală Română, prin birourile vamale de frontieră, asigură și efectuează controlul vamal la trecerea frontierei externe a României și a Uniunii Europene cu Republica Moldova, Ucraina si Serbia, dar și în aeroporturile deschise traficului internațional, precum și în porturile de la Marea Neagră și de-a lungul fluviului Dunărea. La nivelul punctelor de trecere a frontierei în care sunt organizate și birouri vamale de frontieră, funcționarii vamali și cei ai poliției de frontieră efectuează în conformitate cu cerințele Codului Frontierelor Schengen schimbul de date și informații și utilizează echipamentele specifice de control al documentelor, respectiv al mijloacelor de transport/bagajelor, în scopul eficientizării procesului de control la frontieră”, au declarat reprezentanții Vămii, răspunzând întrebării „Adevărul” privind demersurile întreprinse în vederea aderării la Schengen.

Administrația vamală din România amintește că, încă din anul 2010, în cadrul procesului de aderare a României la spațiul Schengen, a implementat la nivel local, regional și central toate aranjamentele tehnice și procedurale pentru a utiliza Sistemul Informatic Naţional de Semnalări (SINS) care reprezintă legătura cu Sistemul Informatic Schengen (SIS) dezvoltat la nivel european.

„SINS permite funcționarilor vamali ca, prin intermediul unei proceduri de căutare automată în sistem, să aibă acces la semnalările cu privire la persoane şi bunuri, în scopul îndeplinirii atribuţiilor specifice în domeniul controlului repectării reglementărilor vamale iar acest lucru contribuie la consolidarea luptei împotriva terorismului și a criminalității transfrontaliere, asigurând un nivel ridicat de securitate și siguranță la granițele României și ale UE. Ca urmare a unor memorandumuri de înțelegere încheiate între administrația vamală și Poliția de Frontieră, sunt implementate mecanisme de schimb de informații de risc și de efectuare în comun a analizelor de risc”, au explicat reprezentanții autorității pentru „Adevărul”.

În contextul vizitei de lucru a echipelor de experți din diferite state membre ale Uniunii Europene cu tema aderării României la spațiul Schengen, care s-a desfășurat în perioada 10-11 octombrie 2022, reprezentanții Autorității Vamale Române au participat la toate activitățile organizate la nivelul birourilor vamale de frontieră(Moravița, Aeroport Timișoara și Otopeni Călători) precum și la nivel central la sediile Inspectoratului General al Poliției Române și Inspectoratului General al Poliției de Frontieră.

Investițiile
Întrebați care ar fi investițiile de care este nevoie și care ar fi acestea, Autoritatea Vamală Română a precizat că are în prezent în derulare, contracte de reabilitare și modernizare a birourilor vamale de frontieră de la granița România-Moldova, respectiv birourile vamale Albița-Leușeni, Sculeni-Sculeni și Giurgiulești-Giurgiulești, modernizarea Biroului Vamal de Frontieră Siret, proiecte cu finanțare din fonduri de la Comisia Europeana, în cadrul Programului Instrumentului European de Vecinătate (ENI) și în cadrul Programului Operațional Infrastructura Mare 2014 – 2020, în pregătire aprobare proiectul pentru modernizarea Biroului Vamal de Frontiera Halmeu, toate acestea fiind conform Strategiei Naționale de management integrat al frontierei de stat, elaborată de Guvernul României.

La aceste obiective de investiții, se adaugă și preocuparea Autorității Vamale Române de a extinde și moderniza și alte puncte vamale și birouri vamale de frontieră sau de interior în vederea întăririi controlului la frontiera extracomunitară, în vederea atingerii obiectivelor și a standardelor de control și de fluidizare a traficului, în special în actualul context geopolitic internațional.

În legătură cu modernizarea echipamentelor de control vamal, menționăm că Autoritatea Vamală Română începând cu 2011, până în prezent, a derulat activități cu privire la modernizarea echipamentelor de control vamal cu aparate performante, fiabile, de ultimă generație.

„Astfel, în ultima perioadă au fost derulate, în acest scop, următoarele activități:

  • 2019 – 2020 – reactualizarea Studiului de consultanță de securitate cu specialiști proprii;
  • 2021 – reactualizarea Studiului de consultanță de Securitate conform condițiilor Regulamentului C.C.E.I., acesta constituind documentul primar, justificativ în demersurile autorităţii vamale de a obţine finanţare prin accesarea Fondului de gestionare integrată a frontierelor, a instrumentului de sprijin financiar pentru echipamente de control vamal din cadrul Programul de lucru multianual 2021-2022 adoptat în cadrul C.CE.I.;
  • 2022 – în luna ianuarie a fost aprobat studiul de consultanță de securitate, reactualizat;
  • 2022 – în luna ianuarie au fost elaborate și transmise propunerile Autorității Vamale Române, cu finanțare prin Instrumentul de sprijin financiar pentru echipamentele de control vamal (CCEI), către Comisia Europeană, în vederea dotării cu echipamente de control vamal nedistructiv, precum și implementarea de noi sisteme de gestionare a numerelor de înmatriculare (LPR) și modernizarea celor existente, pentru 19 birouri vamale de frontieră externă.
  • 2022 – în luna mai au fost aprobate propunerile autorității vamale de finanțare prin Instrumentul de sprijin financiar pentru echipamentele de control vamal (C.CE.I.);
  • 2022 – în octombrie a fost semnat Acordul de finanțare pentru achiziția de echipamente de securitate”, a precizat autoritatea.

C.CE.I. este Instrumentul de sprijin financiar pentru echipamente de control vamal transpus în REGULAMENTUL (UE) 2021/1077 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 24 iunie 2021 de instituire a Instrumentului de sprijin financiar pentru echipamente de control vamal, ca o componentă a Fondului de management integrat al frontierelor și a fost creat pentru a răspunde nevoilor tuturor tipurilor de frontiere: maritime, alte căi navigabile, aeriene, feroviare, rutiere și alte frontiere terestre, precum și centrele poștale.

Acesta se va derula pe perioada 2021 – 2027, astfel încât autoritatea vamală pentru perioada 2022 – 2023, cât și pentru celelalte etape anuale care se vor derula până la închiderea programului, va depune toate diligențele ca prin aplicațiile transmise către Comisia Europeană, spre aprobare, să asigure modernizarea cu echipamente fiabile, de înaltă tehnologie, a structurilor de control vamal atât pe frontiera externă a U.E., cât și în întregul teritoriul vamal al României.

Echipamentele de control vamal finanțate în temeiul instrumentului vor sprijini punerea în aplicare a cadrului de gestionare a riscurilor vamale, astfel cum se menționează la Articolul 46 din Codul vamal al Uniunii.

„Acest obiectiv ar trebui atins prin achiziționarea, întreținerea și modernizarea transparentă de echipamente fiabile de control vamal ultimă generație și care ar trebui să țină seama în mod corespunzător de protecția datelor, reziliență cibernetică și aspecte de siguranță și de mediu, inclusiv eliminarea ecologică a echipamentului înlocuit”, se menționează în răspunsul trimis „Adevărul”.