Antonio Andrușceac (AUR): Prevăd o creștere a tarifelor la RCA și care va determina o majorare în lanț a prețurilor
Deputatul AUR Antonio Andrușceac solicită ministrului Finanțelor Adrian Câciu punerea în aplicare a art. 47 din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie. Acest articol prevede posibilitatea ca Ministerul Finanțelor, în termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a legii, să elaboreze un act normativ pentru înființarea sau preluarea unei companii de asigurări, cu capital de stat, în domeniul asigurărilor RCA și altor tipuri de asigurări.
Decizia autorităților de plafonare a prețului RCA va avea în realitate un efect de bumerang, la fel ca în 2017 – atunci când prețurile au fost scăzute forțat de către Guvern timp de șase luni, iar ulterior, după expirarea plafonării, aceleași asigurări s-au dublat ca preț.
”Deși legea nu prevede obligativitatea emiterii unui astfel de act normativ, subliniem faptul că punerea în aplicare a acestui articol ar fi fost necesară și utilă, mai ales în contextul creșterilor de prețuri la RCA, care au devenit o constantă a ultimilor ani în România. Avertizăm asupra faptului că ne aflăm în fața unei probleme de siguranță națională deoarece, așa cum majorarea prețurilor din energie a generat o creștere de prețuri în România, în același mod creșterea tarifelor la RCA va determina o majorare în lanț a prețurilor. De ce Ministerul de Finanțe nu a considerat utilă înființarea sau preluarea unei astfel de companii și dacă, în contextul economic actual, aveți în vedere acest lucru”, a declarat Andrușceac.
Potrivit unei măsuri propuse de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), din cadrul Ministerului Finanţelor, preţurile poliţelor RCA ar urma să fie plafonate timp de 6 luni. Mai mulți jucători din piața de asigurări spun că, cel mai probabil, polițele se vor scumpi iar la finalul celor șase luni, deoarece niciun asigurator nu va dori să vândă în pierdere. Singura soluție pentru un preț RCA mai mic ar fi construcția de autostrăzi – pentru că ar scădea numărul de accidente, respectiv șoferi mai prudenți pe drumuri naționale, în contextul în care ar scădea numărul de tamponări și accidente. România este „campioană” în ceea ce privește frecvența accidentelor rutiere, cu daune tot mai mari în urma incidentelor din trafic.
Un şofer de până în 30 de ani, care deţine un autoturism cu capacitate cilindrică de 1200 cmc sau mai mică, se încadra la o primă brută de referinţă de 1129 lei, în luna august. Ministerul Finanţelor a venit acum cu propunerea ca aceeaşi persoană asigurată să intre la un tarif plafonat de 1286 lei, creşterea fiind de 13%.