România, piață de desfacere pentru produse contrafăcute. AUR a depus un proiect de lege privind siguranța consumatorului român

România este o piață de desfacere pentru produsele contrafăcute, iar pandemia de Covid-19 nu a făcut decât să accentueze acest fenomen. Poliţiştii de frontieră au confiscat doar în anul 2021 sute de mii de parfumuri, cosmetice şi jucării contrafăcute. Un nou proiect de lege al partidului AUR are în vedere apărarea intereselor consumatorilor români și acoperirea unui vid legislativ rămas în urma abrogării Legii 12/1990 privind sancționarea contravențională a comerțului ilicit.

Citește pe CRITICII.RO despre cei doi candidați propuși de PSD și PNL pentru a fi judecători la CCR. Iar ne facem de rușine prin numiri politice.

Consumatorii români riscă să cumpere astfel de produse neconforme, de la cosmetice şi jucării, vin şi băuturi, electronice şi îmbrăcăminte, până la pesticide şi produse farmaceutice. Potrivit unui studiu EUIPO, România se află pe locul doi la consumatori înșelați cu produse contrafăcute. Statisticile arată că produsele neconforme reprezintă circa 7% din importurile UE. În acest context, AUR a inițiat un proiect de lege care vizează sancționarea comerțului ilicit.

USR se află deja la 7%, doar o minune mai poate împiedica partidul neomarxist să părăsească scena politică din România în 2024.

„În loc să contribuie la apărarea intereselor consumatorilor români, Parlamentul a creat din eroare un vid legislativ în ceea ce privește incriminarea și sancționarea unor acte ilicite, prin eliminarea acestei pârghii de control a comerțului care era Legea 12/1990. În afară de aceasta, organele competente să constate și să aplice sancțiunile au fost drastic diminuate, fiind reduse la cei câțiva inspectori din cadrul structurii teritoriale de protecție a consumatorilor. Este absolut imposibil ca OPC-urile județene să poată impune o minimă disciplină în ceea ce privește circuitul mărfurilor și protecția efectivă a consumatorilor, cu actuala schemă de personal care lucrează de luni până vineri de la ora 8:00 la 16:00, dar și cu multiplele lacune din actul normativ în vigoare, anume OG 21/1992”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.

Citiți și despre proiectul AUR prin care consumatorul român ar trebui să fie protejat.

La capitolul comerț ilicit sunt incluse produsele ale căror provenienţă nu este dovedită, în condiţiile legii, precum și cele periculoase, falsificate sau contrafăcute. Proiectul AUR prevede ca, la sesizarea agentului constatator, această marfă să fie confiscată de organele abilitate de lege.

Ne propunem să acoperim cât mai multe lacune identificate până la acest moment și să creăm un cadru legislativ care să permită organelor competente să constate și să aplice contravenții în cazul unor astfel de acte. În acest moment, consumatorii români sunt deosebit de vulnerabili, având în vedere că țara noastră reprezintă a doua piață de desfacere pentru astfel de produse, iar OPC-urile județene sunt depășite de situație”, a declarat deputatul AUR George Badiu, unul dintre inițiatorii proiectului. Acesta a punctat că fenomenul comerțului cu produse contrafăcute a luat amploare. Spre exemplu, până la abrogarea Legii 12/1990 statisticile Poliției Română indică un număr de este 30.000 contravenții, în valoare totală de 57,3 milioane lei.

Iată care sunt principalele prevederi ale proiectului de lege inițiat de AUR:

  • mărfurile să fie însoțite permanent de actele de proveniență. În acest moment acest lucru nu mai este legiferat, iar actuala situație creează, pentru consumatorii care sunt atrași cu prețuri mai mici pe produs decât cele din comerțul legal, posibilitatea achiziționării unor produse neconforme, vătămătoare din punct de vedere al siguranței și al sănătății, a unor produse falsificate sau contrafăcute dar și fără o garanție oferită de comerciant pentru produsul vândut
  • legea va reglementa cu claritate lipsa informațiilor parametrilor tehnici și indicatorilor afișați în timpul funcționării diverselor mașini și dispozitive, în limba română, aici fiind vorba atât de aparatură medicală, autovehicule, electronice, electrocasnice etc.
  • extinderea sferei organelor competente să constate și să sancționeze contravențiile din lege.