YouTube, acuzat de propagarea dezinformării, la nivel mondial: „Platforma este folosită ca armă”

Peste 80 de organizaţii de fact-checking din întreaga lume au acuzat Youtube de faptul că devine un canal major de dezinformare, la nivel mondial. „În fiecare zi, constatăm că YouTube este unul din principalii vectori de dezinformare online”, au transmis acestea.

Într-o scrisoare deschisă adresată CEO-ului YouTube, Susan Wojcicki, organizaţiile semnatare solicită platformei să depună eforturi mai mari pentru a contracara fenomenul „fake news”. Organizaţiile semnatare provin din aproximativ 40 de ţări, iar printre ele se numără Washington Post şi Africa Check, din Kenya. Conform acestora, YouTube permite ca platforma să fie „folosită ca armă” de către actori „fără scrupule”, cu intenţia de a manipula şi de a exploata alte persoane.

„Nu vedem prea multe eforturi ale YouTube de a aplica politici care să rezolve problema”, acuză ele în scrisoarea adresată şefei platformei, Susan Wojcicki.

YouTube a răspuns afirmând că a investit „masiv în politic şi produse (…) pentru a diminua difuzarea de informaţii false”.

„Au fost realizate progrese importante”, a adăugat o purtătoare de cuvânt a YouTube, Elena Hernandez, în opinia căreia fact-checking-ul constituie „o piesă dintr-un puzzle mai mare care urmăreşte să combată difuzarea dezinformării”.

Semnatarii apelului îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu „dezinformarea galopantă”, accelerată de pandemia de COVID-19.

Documentare despre comploturi sau videouri care promovează tratamente false au adunat astfel milioane de vizualizări pe YouTube, platformă care, ca şi Google, aparţine grupului Alphabet.

Exprimându-şi îngrijorarea în faţa unor riscuri precum destabilizarea politică, organizaţiile de verificare a faptelor spun că sunt dispuse să colaboreze cu YouTube „pentru a pune în practică propunerile lor”, pe care le detaliază în scrisoarea deschisă.

„Această luptă este una dintre cele mai mari din epoca noastră, şi trebuie să o purtăm colaborând cu platformele”, a spus într-o conferinţă de presă Cristina Tardaguila, fondatoare a organizaţia Agencia Lupa din Brazilia.

Cele patru mari propuneri de îmbunătăţire vizează de asemenea opacitatea algoritmilor în privinţa conturilor „recidiviste”, unde videourile care nu sunt în limba engleză trec de obicei pe sub radarul platformei.