Vi se pare că staţi mai mult în trafic? Primăria: Reglăm timpii semafoarelor „inteligente“
„Chiar dacă, la început, vor crea unele aglomerări la orele de vârf, semafoarele măresc siguranţa şi creează o repartizare echitabilă a timpilor de verde în funcţie de trafic“, a susţinut ieri purtătorul de cuvânt al municipalităţii. Mulţi ieşeni regretă semafoarele vechi cu cronometru, în condiţiile în care sistemul de management al traficului nu este complet implementat, iar marile intersecţii din oraş sunt blocate la orele de vârf.
Primăria a pus în funcţiune noi semafoare incluse în sistemul integrat de management al traficului. Este vorba despre proiectul implementat acum mai mulţi ani, dar, în cazul căruia, semafoarele din unele intersecţii nu erau operaţionalizate. Şoferii care în ultima perioadă au tranzitat zona Gării, de exemplu, au putut observa că nu mai sunt funcţionale semafoarele cu cronometru. În schimb, au fost activate semafoarele „inteligente“ instalate acum câţiva ani. Dintre cele 88 de intersecţii integrate în sistem, Primăria mai trebuie să activeze semafoarele noi din alte patru zone. Cea mai mare provocare este intersecţia din Podu Roş.
Unde au fost activate noile semafoare
În primul rând este vorba despre intersecţia din zona Gării şi cea dintre străzile Milcov şi Cerna. „Se fac în continuare teste pentru a identifica cei mai buni timpi. Chiar dacă, la început, vor crea unele aglomerări la orele de vârf, semafoarele măresc siguranţa şi creează o repartizare echitabilă a timpilor de verde în funcţie de trafic“, a susţinut ieri purtătorul de cuvânt al municipalităţii, Sebastian Buraga.
Potrivit acestuia, au mai fost puse în funcţiune alte trei intersecţii: bld. Cantemir – str. Decebal, bld. Cantemir – şos. Naţională şi bld. Cantemir – Splai Bahlui mal drept. Dar, aceste intersecţii sunt activate cu galben intermitent având în vedere instituirea sensului unic pe şos. Naţională.
În ceea ce priveşte Podu Roş, reprezentanţii Primăriei spun că semafoarele noi din această intersecţie au fost puse parţial în funcţiune în încercarea de a fludiza traficul dinspre zonele cel mai intens circulate (Nicolina şi Socola). „Traficul în Podu Roş îşi va reveni după deschiderea bld. Tudor Vladimirescu. În acel moment, cei care vin din Nicolina vor prinde verde la intersecţia cu bld. Dimitrie Mangeron“, promite oficialul Primăriei.
Sebatian Buraga a adăugat că Biroul de trafic al instituţiei face teste în permanenţă pentru a putea fi identificaţi cei mai buni timpi la semafoare pentru fluidizarea circulaţiei. „Aceste teste durează pentru că trebuie calculată media timpilor la diferite ore din zi, indicii de trafic fiind diferiţi nu doar funcţie de oră, ci chiar de zile (într-un fel se circulă în timpul săptămânii, în alt fel la sfârşitul săptămânii); într-un fel se circulă în vacanţă sau în perioada concediilor, în alt fel în timpul şcolii sau serviciului. Un rol important îl au şi condiţiile meteorologice, care influenţează foarte mult condiţiile de trafic. În concluzie, pentru a calcula corect timpii la semafor, se va ţine cont şi de factorii de mai sus, modificări fiind făcute permanent la timpi“, a conchis Sebastian Buraga.
Sistemul de trafic: cât de inteligent este?
Implementarea sistemului de management al traficului este unul dintre cele mai controversate proiecte europene derulate de Primărie. În urma unei anchete DNA, fostul primar Gheorghe Nichita a fost condamnat la 5 ani închisoare cu executare pentru luare de mită. Corupţia a afectat semnificativ proiectul: UE a rambursat parţial fondurile europene accesate de Primărie.
Într-o adresă obţinută anul trecut de „Ziarul de Iaşi“, se arată că UE a rambursat doar 34 milioane lei, deşi municipalitatea a facturat circa 50 milioane lei (fără TVA). Pentru restul sumei, există un litigiu în instanţă.
Acum 10 ani, proiectul era catalogat de Primărie ca unul revoluţionar, care ar fi trebuit să ducă la reducerea cu cel puţin 17% a timpului de călătorie în municipiu. Sistemul cu cele 1.242 de semafoare, camere „inteligente“, detectori de vehicule şi butoane „de verde“ pentru pietoni a fost recepţionat în martie 2016. La o distanţă de peste patru ani, sistemul încă nu funcţionează în integralitatea lui, iar unii şoferi regretă semafoarele cu cronometru.