Unde se „gâtuie“ centura de 73 km a Iaşului și pe unde ar urma să treacă aceasta
Proiectul propus şi dezbătut în şedinţa de ieri a Consiliului Judeţean are deja cinci ani vechime, iar liberalii susţin că „s-a propus o banală redenumire, cu iz profund electoral“. Un argument împotriva traseului propus de Maricel Popa a fost adus de un deputat prezent la dezbateri: sunt zone ce au doar 4 metri lăţime. În final, s-a votat noua variantă a traseului.
Proiectele iniţiate de preşedintele CJ, de înfiinţare a unei centuri uşoare de ocolire a municipiului Iaşi, lungi de 73 km, au avut sorţi de izbândă doar pe jumătate în şedinţa de ieri a CJ. În favoarea propunerilor a pledat şi directorul Direcţiei Proiecte şi Dezvoltare Durabilă, Marieta Afilipoaie. Ea a dat mai multe explicaţii privind oportunitatea finanţării obţinerii documentaţiei proiectului din fonduri europene, dacă aplicaţia este depusă până la 1 septembrie.
„Obiectivul general al proiectului este îmbunătăţirea accesibilităţii şi a mobilităţii populaţiei, bunurilor şi serviciilor, în vederea stimulării dezvoltării economice durabile, prin modernizarea a 73,081 km de drumuri judeţene aflate în proximitatea TEN-T (reţeaua transeuropeană de transport, n.r.) şi conectarea a şapte unităţi administrativ teritoriale urbane şi rurale la reţeaua TEN-T“, se arată în proiect.
În următorii zece ani, ar urma să fie reabilitate/ modernizate segmente de drum judeţean însumând 56,5 km şi un drum comunal în lungime de 16,57 km, respectiv DC26B Leţcani-Voineşti (intersecţie DN28-Cogeasca-Cucuteni-Scopoşeni-Horleşti-Lungani-Voineşti-intersecţie DJ248A).
Aşa cum am mai relatat, traseul centurii de trafic uşor va fi următorul: DJ 248B Vânatori-Leţcani (16,32km); DC26B Leţcani-Voineşti (16,57 km); DJ 248A Voineşti (2,21 km); DJ 248F Voineşti-Mânjeşti-Budeşti (6 km; DJ 248C Budeşti – Piciorul Lupului – Ciurea (10,48 km); DJ 248D Ciurea-Bârnova-Tomeşti-Holboca (19 km); DJ 249A limita municipiului laşi – Holboca (intersecţie DJ 248D) (2,41 km).
Liberalii au contestat proiectul, susţinând că există deja unul pe acelaşi subiect – Axa 3 în Masterplanul judeţean de transport. Practic, s-a propus o banală redenumire, cu iz profund electoral, au susţinut liberalii, prin liderul de grup Romeo Vatră. El a susţinut şi că se face confuzie cu tronsonul 4 de trafic uşor al Centurii ocolitoare a Iaşului, în vreme ce proiectul CJ este de fapt o centură metropolitană de trafic rutier. Acest prim proiect nu a întrunit numărul de voturi necesar.
A doua propunere: prezent la şedinţa CJ, deputatul PMP Petru Movilă a atras atenţia că segmentul Vânători-Horleşti-Leţcani se suprapune cu traseul viitoarei autostrăzi A8. De asemenea, segmentul Leţcani-Voineşti este un şir de drumuri comunale, pentru modernizarea cărora au fost depuse proiecte la Ministerul Dezvoltării. Pe raza comunei Leţcani, de exemplu, s-au făcut deja lucrări de modernizare din bugetul local. Aceste drumuri pot fi incluse în proiect dacă consiliile locale ale comunelor pe care le traversează şi CJ vor aproba hotărâri de includere a lor în categoria drumurilor judeţene.
Liderul PMP Iaşi a arătat că unele dintre drumurile judeţene menţionate au porţiuni înguste de nici 4 metri – cel mai cunoscut fiind DJ 248D, care se îngustează la numai o bandă la un moment dat. El a propus un alt traseu, drumul de la Bordea spre Bârnova. Totodată, Movilă a propus realizarea unui drum în celălalt sens, respectiv de la Vânători spre Victoria-Golăieşti-Tomeşti, propunere susţinută şi de liberali, astfel încât să poată fi deviat traficul greu de pe Calea Chişinăului – bd. Tudor Vladimirescu – C.A. Rosetti. La vot, proiectul a trecut cu un scor strâns, 18 voturi pentru şi 16 abţineri.