Un primar și un consilier județean PSD din Iași, declarați incompatibili de ANI

Cristian Stanciu, Consilier județean în cadrul Consiliului Județean Iași, a fost declarat în stare de incompatibilitate de ANI pentru perioada 15 iunie 2018 – 27 ianuarie 2021. Acesta a ocupat simultan funcția de membru titular în Consiliul de administrație al Spitalului Clinic de Urgență pentru copii „Sf. Maria” Iași și funcția de membru în organul de conducere al unui partid politic, mai exact cea de vicepreședinte. Această acțiune încalcă prevederile Legii nr. 95/2006 referitoare la incompatibilitatea dintre funcțiile publice și funcțiile de conducere în partide politice.

În al doilea caz, Rotaru Gheorghe, Primar al Comunei Țibana din județul Iași, a fost găsit în conflict de interese administrativ. În timpul exercitării atribuțiilor sale ca primar în mandatul 2020 – prezent, acesta a emis o dispoziție la data de 4 februarie 2021 către Întreprinderea Familială în care soția sa este reprezentant și unul dintre fiii săi este membru. Această acțiune încalcă prevederile Legii nr. 161/2003 privind conflictul de interese în exercitarea funcțiilor publice.

Comunicatul ANI:

STANCIU CRISTIAN, Consilier județean în cadrul C.J Iași – INCOMPATIBILITATE

S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 15 iunie 2018 – 27 ianuarie 2021, întrucât a exercitat simultan funcția de membru titular (reprezentant al C.J Iași) în cadrul Consiliului de administrație al Spitalului Clinic de Urgență pentru copii ”Sf. Maria” Iași și funcția de membru în organul de conducere al unui partid politic, respectiv cea de vicepreședinte.

Persoana evaluată a încălcat prevederile art. 187, alin. (1) și alin. (13) și art. 178, alin. (1), lit. f) din Legea nr. 95/2006.

ROTARU GHEORGHE, Primar al Com. Țibana, Jud. Iași – CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV

În exercitarea atribuțiilor de primar pentru mandatul 2020 – prezent, a emis la data de 04 februarie 2021 o dispoziție pentru Întreprinderea Familială al cărei reprezentant este soția acestuia iar membru este unul dintre fiii săi, dispoziție care produce foloase materiale acestora.

Persoana evaluată a încălcat prevederile art. 76, alin. (1) din Legea nr. 161/2003.

Persoanele menționate au încălcat următoarele prevederi legale:

  • art. 70 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Prin conflict de interese se înțelege situația în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcție publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate a atribuțiilor care îi revin potrivit Constituției și altor acte normative”;
  • art. 76, alin. (1) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „(1) Primarii sunt obligați să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu emită o dispoziție, în exercitarea funcției, care produce un folos material pentru sine, soțul său ori rudele sale de gradul I”;
  • art. 87, alin. (1), lit. k) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „(1) Funcția de primar (…) este incompatibilă cu: k) orice alte funcții sau activități remunerate, în țară sau străinătate (…)”;
  • art. 91, alin. (3) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „ (3) Alesul local poate renunța la funcția deținută înainte de a fi numit sau ales în funcția care atrage starea de incompatibilitate sau în cel mult 15 zile de la numirea sau alegerea în această funcție”.
  • art. 228, alin. (1), lit. a) din O.U.G. nr. 57/2019, potrivit căruia „ (1) Alesul local aflat în conflict de interese în condițiile prevăzute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificările și completările ulterioare, are obligația să se abțină de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la încheierea sau participarea la încheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru: a) soț, soție sau rude ori afini până la gradul al II-lea inclusiv”.
  • art. 178, alin (1), lit. f) din Legea nr. 95/2006, potrivit căruia „(1) Funcția de manager persoană fizică este incompatibilă cu: f) exercitarea funcției de membru în organele de conducere, administrare și control ale unui partid politic, atât la nivel național, cât și la nivel local.
  • art. 187, alin. (1) și alin. (13) din Legea nr. 95/2006, potrivit căruia „(1) În cadrul spitalului public funcționează un consiliu de administrație format din 5-8 membri, care are rolul de a dezbate principalele probleme de strategie, de organizare și funcționare a spitalului. (13) Dispozițiile art. 178 alin. (1) lit. f) referitoare la incompatibilități (…) se aplică în mod corespunzător și membrilor consiliului de administrație. Nerespectarea obligației de înlăturare a motivelor de incompatibilitate sau de conflict de interese apărute ca urmare a numirii în consiliul de administrație are ca efect încetarea de drept a actului administrativ de numire în funcție a respectivului membru al consiliului de administrație”.

„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat (…) încălcarea obligațiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit reglementării aplicabile demnității, funcției sau activității respective (…)”.

„Persoana (…) față de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică (…) pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.

Agenția Națională de Integritate își exercită atribuțiile cu respectarea principiilor legalității, confidențialității, imparțialității, independenței operaționale, celerității, bunei administrări, precum și al dreptului la apărare.