Statutul educației alternative în România. Alin Coleșa (AUR) cere clarificări ministrului Cîmpeanu

Zeci de copii abandonează școala în favoarea unui sistem educațional nerecunoscut în România. Deputatul AUR Alin Coleșa atrage atenția asupra faptului că mai mulți copii au fost retraşi de părinţi din şcolile româneşti pentru a urma un sistem educaţional de tip homeschooling, nerecunoscut în ţara noastră. Totuși, din punct de vedere legislativ, homeschooling-ul e o provocare în România, iar părinții care se aventurează pe acest teren își asumă multe riscuri și provocări. În acest context, Coleșa s-a adresat ministrului Educației Sorin Cîmpeanu pentru a aduce clarificări în această situație.

Atunci când vine vorba de homeschooling, legislația e ambiguă, iar părinții se tem de amenzi, dar și de faptul că pot fi luați în vizor de cei de la Protecția Copilului, fiindcă nu își trimit copiii la școală, deși le oferă o alternativă la educația formală, acasă.

Având în vedere Art. 59, aliniatul 4 din Legea 1/2011, Secțiunea a 16-a: Alternativele educaționale, Capitolul II: Structura sistemului național de învățământ preuniversitar, cât și Art.32, aliniatul 1 din Constituția României, este, așadar, învățământul alternativ recunoscut în România? În caz contrar, care este legislația care reglementează învățământul alternativ? Nerecunoașterea educației la domiciliu nu contravine Art. 59, aliniatul 4 din Legea 1/2011, Secțiunea a 16-a: Alternativele educaționale, Capitolul II: Structura sistemului național de învățământ preuniversitar, cât și Art.32, aliniatul 1, cât și Art. 29, aliniatul 6, din Constituția României„, a declarat Coleșa.

  • Conform Art. 29, aliniatul 6, din Constituția României „Părinții sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educația copiilor minori a căror răspundere le revine.”.
  • Conform Art. 26, aliniatul 3, a Declarației Universale a Drepturilor Omului „Părinții au dreptul de prioritate în alegerea felului de învățământ pentru copiii lor minori.”,
  • Iar Art. 14, aliniatul 3, Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene, Art. 5, Convenția ONU cu privire la Drepturile Copilului, Art. 14, aliniatul 2 din aceeași Convenție, se constată faptul că responsabilitatea educațională a copilului revine părinților respectiv tutorilor legali.

În cazul în care elevii care abandonează cursurile clasice pentru homeschooling vor să revină în şcolile româneşti situaţia se complică. Potrivit legislaţiei, se fac comisii de evaluare pe fiecare clasă în parte. Unii ajung să susţină zeci de examene ca să redevină în bănci.