Stațiile GPL din țară, controlate de Poliția Locală, deși ofițerii nu au cunoștințe tehnice. ISCIR are prea puțini inspectori

Au continuat controalele și la stațiile GPL din țară. Zece instituții sunt responsabile de siguranța echipamentelor, dar verificările au început greu.

În București, de exemplu, în cele mai multe dintre sectoare, controalele sunt făcute de poliția locală, care verifică doar documentele și nu poate da amenzi.

Echipe ale Poliției Locale, din cadrul primăriilor de sector, au început controalele atât la toate stațiile GPL independente, cât și la cele din cadrul benzinăriilor din București. Cum poliștiții nu au atribuții și nici cunoștințe tehnice, controlul are loc doar pe hârtie.

În multe cazuri, operatorii economici nu au actele necesare la sediu, așa că sunt rugați să vină cu ele la primărie în cel mult 24 de ore.

Sorin Ganciu, Direcția Inspecție Poliția Locală Sector 6: „Suntem în faza de centralizare a informațiilor, foare multi agenți economici nu dețin documentele la punctele de lucru și atunci inspectorii sunt obligați să le lase o invitație, să vină cu toate documentele la ei. Abia după ce primim toate documentele, verificăm toate documentele, ne dăm seama ce sancțiune se pot da. Au venit o serie de agenți economici la sediul poliției locale doar că vă spun că nu vin cu trei hârtii, au venit cu câteva sacoșe pline de acte pentru că actele care se cer prin hotărârea prefecturii sunt multe”.

Sunt peste 20 de documente pe care politiștii locali trebuie să le ia la mână, printre ele autorizația ISCIR, Autorizația de Securitate la Incendiu sau cea de mediu.

Nicușor Dan, primarul Capitalei: „Noi avem niște Poliții Locale care sunt prima instituție care trebuie să verifice că operatorii economici își fac activitatea corect, ce cred eu că lipsește pentru că nu o să găsești la Polițiile locale atâta competență încât sa cunoască toate legislațiile sectoriale pe fiecare dintre sectoarele economce pe care trebuie să le controleze”.

Practic, poliștiții nu au competențe să verifice echipamentele tehnice, condițiile și distanțele de siguranță și nici nu pot închide stațiile GPL, acolo unde găsesc nereguli.

Astfel de atribuții cad în sarcina ISCIR, adică specialiștii de la Inspecția de Stat pentru Controlul Cazanelor și Recipientelor sub Presiune.

Instituția are însă doar 11 reprezentanțe în țară și un număr mic de ingineri. În București sunt doar 10 inspectori care se ocupă și de 4 județe limitrofe. Sunt toți pe teren pentru că după exploziile de la Crevedia au primit multe sesizări.

Rareș Hopincă, prefect București: „Pe de o parte, echipa mixtă de control formată din ISU, ISCIR, Poliția Națională, ITM și Garda de Mediu controlează sesizările primite de la cetățeni. Pe de altă parte, polițiile locale de sector verifică toate stațiile GPL.”

Din controalele făcute până acum de prefectură, peste 80 la sută dintre stații ar fi avut nereguli.

Și în Timișoara au fost controale. Aici, stațiile au fost verificate de pompieri, inspectori de mediu și ANAF. Una dintre cele verificate avea autorizația de mediu expirată.

Sorin Ionescu, subprefectul județului Timiș: „Lipsa autorizării duce automat la expunerea unor serii de riscuri și pericole, eu aș pune-o pe seama inconștienței și pe seama nesimțirii, dacă îmi permiteți, și cred că a rămas în mentalitatea concetățenilor noștri că merge și așa. Nu merge și așa”.

Potrivit legii, stațiile GPL sunt instalate și montate numai după obținerea avizului obligatoriu de instalare eliberat de ISCIR. Instituția, aflată în subordinea Ministerului Economiei, poate să facă controale inopinate și poate închide stațiile cu probleme. În paralel, CNCIR, Compania pentru Controlul Cazanelor și Instalațiilor de Ridicat, face verificări periodice, unele și la cererea proprietarilor. Instituția este coordonată de Ministerul Energiei.

Sebastian Burduja, ministrul Energiei: „CNCIR face acea inspecție periodică. ITP-ul pe care îl știu toți românii. Se face, în cazul acestor instalații, la un an, la doi ani, la patru ani.”

Pe de altă parte, legea spune că pentru fiecare stație GPL să existe un responsabil tehnic privat autorizat de ISCIR care poate să fie și angajat al stației și care are obligația să verifice permanent instalațiile, ca dirigintele de șantier în construcții.

Ambele instituții fac controale în baza unor prescripții tehnice din 2003 și 2010, care ar fi trebuit revizuite și actualizate, însă ISCIR nu a făcut deocamdată acest lucru.