Se pregătesc PSD şi PNL să îngroape Autostrada A8 (Moldova-Ardeal)?

Fostul secretar de stat în Ministerul Transportului, Adrian Covăsnianu, atrage atenţia că Guvernul îşi pregăteşte deja scuze pentru a renunţa la autostrada Iaşi – Târg Mureş, deşi există finanţare pentru construcţia drumului.

Într-un mesaj pe Facebook intitulat: „Se pregăteşte o nouă teză falsă pentru a justifica incapacitatea autorităţilor de a construi autostrada A8”, Covăsnianu contrazice argumentele cu PSD şi PNL pregătesc îngroparea proiectului, conform ziaruldeiasi.ro.

Vezi mai jos mesajul fostului secretar de stat:

” …pe capetele din A8 (Tg. Mureş – zona de Iaşi n.r.) sunt moderat-optimist, pentru că acolo vorbim de un studiu de fezabilitate pe întreg tronsonul care are studiu şi de impact de mediu ceea ce înseamnă inclusiv traversarea Carpaţilor prin anumite zone de rezervaţie naturală şi de aia am această rezervă. …”, a declarat, sâmbătă, Sorin Grindeanu, la Digi 24, întrebat câţi kilometri de autostradă vor fi realizaţi, în anul 2026, din ceea ce şi-a asumat România prin PNRR.

Conform declarației de mai sus, domnul ministru ne induce ideea precum ceilalți miniștri care au întârziat/blocat/suspendat investiția în autostrada A8 că e greu să se construiască autostrăzi peste Carpați și că adițional avem de traversat și ‘zone de rezervație naturală’!

Această diversiune am mai întâlnit-o în perioada 2016-2020 când respectivul narativ caracteriza incapacitatea și impotența autorităților centrale de construi autostrăzi în Moldova!

În calitate de activist ce militează activ din 2016 pentru autostrada A8 si care a mai văzut acest ‘film’, mă simt nevoit să reamintesc (și) autorităților următoarele:

1) Autostrada A8 are finantare. Există finanțare ASIGURATĂ din PNRR pentru cei 59 de km din sectorul montan ai A8. 59 de km (Miercurea Nirajului-Tg. Mures si Motca-Tg. Neamt-Leghin) beneficiaza de 527,5 milioane euro asigurați din 2021. In acelasi timp din POT 2021-2027 sectiunea Miercurea Nirajului-Motca beneficiaza de 1000 milioane euro – 1 mld euro. Sectiunea Ungheni-Iasi-Tg. Neamt are finantare asigurata din POT 2021-2027, adica inca 875,5 mil. euro. In total Autostrada A8 are sanse de a ‘consuma’ peste 2,4 mld euro pana in 2027. Important e sa se continue traseul IREVERSIBIL initiat din 2021 intr-o maniera accelerata.

2) se poate construi în rezervații naturale. Recomand autorităților să aplice legea, implicit OUG 105/2020 (ce actualizeaza Legea 291/2018) pe textul căruia am lucrat în 2020 în calitate de consilier onorific impreuna cu CNAIR.

3) Pentru sectorul montan (cel puțin pentru capetele incluse în PNRR) nu e nicio rezervă sau blocaj! Procedurile de mediu inclusiv cu noile solicitări sunt predictibile și cunoscute de proiectantul de specialitate având experiență similară (vezi A1 Sibiu-Pitești unde identic avem rezervație naturală și se EXECUTĂ acum!)

Pentru a accelera proiectul A8 si a nu rata banii ‘gratuiți’ de la UE recomand următoarele soluții de accelerare :

1)Lansarea anticipată a licitaţiei de Proiectare şi Execuţie pentru sectiunile din PNRR (59 km) cu clauza suspensiva (până se obține Acordul de Mediu) justificand ca exista finantare asigurata din PNRR deci riscul financiar (pentru antreprenori) este nul.

2) Licitatia de Proiectare plus Executie pentru cei 59 km sa prevadă Maxim 42 de luni (6 luni proiectare+36 luni executie) pentru a ne incadra in condiționalitățile de timp din PNRR, respectiv T2 2026.

Actualmente graficul de implementare conform SF este de 54 luni (6 luni Proiectare+48 luni executie).

3) Realizare Caiet de Sarcini transparent, corect, neatacabil in justitie si cu optiunea de precalificare si selectare/desemnare rapida a antreprenorilor ce livreaza sectiunile din PNRR in termen cat mai scurt

4) Realizare comitet de implementare dedicat A8 din care sa faca parte si ONG-urilor de specialitate pentru a monitoriza activ și a oferi soluții de accelerare si implementare proiect in conditionalitatile din PNRR. „Moldova Vrea Autostrada” fiind membru cu drept de vot in POIM 2014-2020 poate oferi know-how de specialitate.