ROPRES

Scandalul mituirii cu zeci de milioane de euro a presei din România de la partidele SISTEMULUI, ajuns în presa americană

Distribuiți acest articol!

Scandalul mituirii cu zeci de milioane de euro a presei din România de la partidele SISTEMULUI, ajuns în presa americană

Milioane de dolari în presupuse sume de bani pentru tăcere ar fi fost plătite unor instituții media de către partide politice care, se pare, speră la o acoperire favorabilă, relatează The Daily Beast.

Piața media din România este cuprinsă de un scandal politic de tip „pay-for-play”, care include redacții care folosesc brandurile CNN și Newsweek.

Filiala românească a CNN, Antena 3 CNN, are o licență de emisie TV care îi interzice să primească bani de la partidele politice în afara perioadelor desemnate pentru campania electorală. Cu toate acestea, se pare că exact asta au făcut cele mai mari nume din presa românească de știri prin intermediul site-urilor lor, care nu sunt reglementate, mai scrie Daily Beast.

Rapoarte de investigație bazate pe dovezi din interior au scos la iveală faptul că banii sunt transferați către companiile media prin intermediari chiar de către partidele politice pe care acestea ar trebui să le tragă la răspundere.

„Este o mare problemă pentru credibilitatea industriei media, pentru că a devenit dificil să distingi ce este cumpărat și ce este jurnalism organic”, a declarat pentru The Daily Beast Septimius Pârvu, de la think tank-ul Expert Forum, care a lansat un proces privind cheltuielile politice din România. „Am sentimentul că partidele au ajuns să își impună propria agendă asupra mass-media, iar banii pe care îi plătesc înseamnă că știrile negative sunt omise. Este o influență negativă asupra pieței media”.

În urmă cu două săptămâni, autoritatea de reglementare a alegerilor (AEP – n.r.) , care reglementează cât de mult pot cheltui partidele politice în interiorul și în afara perioadelor electorale, a propus o plafonare a fondurilor partidelor care merg către organizațiile de presă și mai multă transparență în ceea ce privește beneficiarii de bani.

Cele două partide politice principale din România, Partidul Social Democrat (PSD) și Partidul Național Liberal (PNL), care și-au unit forțele la guvernare, și-au intensificat cheltuielile pentru „presă și propagandă” până la aproximativ 40 de milioane de dolari în 2022, de două ori mai mult decât au cheltuit în 2021, potrivit unei analize a ediției locale a Radio Europa Liberă (RFE), susținută de guvernul american.

Între timp, jurnaliștii de investigație independenți de la Recorder.ro au publicat contracte confidențiale între partidele politice și firmele intermediare care au distribuit milioane de dolari din subvențiile de stat către presa de știri.

Detaliile privind sumele primite de fiecare organizație de știri, inclusiv Antena 3 CNN și Newsweek, au fost ținute secrete până când Europa Liberă și Recorder.ro au obținut contracte scăpate de sub control între partide și furnizorii lor de acoperire mediatică. Radio Europa Liberă a obținut, de asemenea, date de la persoane din interiorul partidelor.

Datele scurse sunt incomplete, dar oferă o imagine a amplorii tranzacțiilor.

De exemplu, între 2019 și prima jumătate a anului 2022, Antena 3 CNN a primit aproximativ 3,1 milioane de euro de la Vertigo Events, o companie care a distribuit plățile de presă ale PSD. În această perioadă, Antena 3 CNN a fost principalul beneficiar dintre cele șase canale de știri TV.

„Newsweek a ajuns să ia bani de la partide [politice] din cauza unor greșeli de management și, după un timp, din disperare” – Răzvan Chiruță, fost redactor-șef al Newsweek România.

Newsweek, care a fost deținut anterior de compania mamă a The Daily Beast, a primit 3.000 de euro pe lună de la aceeași companie, potrivit scurgerilor de informații. Recorder.ro a spus că acest lucru „sugerează o taxă de protecție sau de loialitate”, lucru pe care organizațiile media îl neagă.

Ediția românească a Newsweek a fost lansată în 2018 printr-un acord de franciză, cu o valoare nedezvăluită, cu compania locală News International SA.

De la celălalt partid de top, PNL, Newsweek primise 5.000 de euro pe lună între ianuarie și iulie 2021, dar și între octombrie și decembrie, potrivit datelor obținute de RFE, care citează un contract care se încheie în aprilie 2022 pentru Newsweek. În aceeași perioadă, PNL a plătit Antena 3 CNN cea mai mare parte a sumei de 75.000 de euro pe lună, arată datele. Acest contract a fost grupat cu un site de știri locale mai mic, DC News, potrivit raportului. O purtătoare de cuvânt a PNL a confirmat că partidul a furnizat RFE aceste informații.

În perioada aprilie-septembrie 2021, Antena 3 CNN a primit plăți lunare de 83.000 de euro de la compania independentă care lucra cu PSD, potrivit datelor scurse către Recorder.ro.

„Jurnaliștii ar trebui să-i urmărească pe politicieni și să-i tragă la răspundere. Dacă încetează să mai facă acest lucru și trec de partea politicienilor, societatea pierde un mecanism de verificare.

Pactul pe care cea mai mare parte a presei din România l-a făcut cu partidele politice este pecetluit cu milioane de euro în fiecare an, iar banii sunt plătiți de noi [cetățenii]. Pe scurt, partidele politice iau banii contribuabililor și îi direcționează către entitățile de presă, care devin obediente”, se arată în documentarul Recorder.

Pârvu, care este cercetător în domeniul guvernării și politicii la Expert Forum, a declarat pentru The Daily Beast că atât Newsweek, cât și Antena 3 CNN au publicat articole în care îi atacă pe jurnaliștii de la Recorder.ro care au îndrăznit să pună la îndoială aranjamentele financiare secrete.

„Sumele implicate sunt o problemă și lipsa de transparență este o problemă, pentru că până la urmă este vorba de bani publici”, a spus el.


Distribuiți acest articol!

S-ar putea să-ți placă și...