România – Ucraina, „consultări tehnice” pe canalul Bâstroe. Explicația lui Grindeanu

mbasadorul Ucrainei la Bucureşti, Ihor Prokopchuk, a informat că, vineri, urmează să aibă loc consultări tehnice cu partea română în legătură cu lucrările efectuate pe Canalul Bâstroe.

„Au fost o serie de paşi care s-au făcut de ambele părţi în legătură cu activităţile desfăşurate de Ucraina pentru a menţine calea navigabilă. Am stabilit o comunicare oficială între cele două Ministere de Externe. Au fost schimburi de informaţii referitoare la caracterul lucrărilor pe care le-am făcut. Am primit o cerere pentru a măsura lucrările pe care Ucraina le-a desfăşurat, iar această cerere este în lucru. (…) Între timp, este necesar să avem consultări tehnice la nivel de specialişti cu privire la lucrările pe care Ucraina le-a desfăşurat şi sunt foarte încântat să vă spun că aceste consultări vor avea loc mâine”, a declarat ambasadorul, joi, la Parlament.

Potrivit acestuia, întâlnirea „va fi o bună ocazie pentru ca cei implicaţi, profesionişti, care înţeleg, să schimbe informaţii concrete despre lucrările efectuate şi despre următorii paşi”.

Ihor Prokopchuk a precizat că din partea ucraineană consultările vor fi conduse de ministrul Infrastructurii, care va fi însoţit de o echipă multidisciplinară.

„Ne aşteptăm ca şi partea română să participe cu reprezentanţi de la mai multe instituţii abilitate”, a adăugat ambasadorul.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a afirmat că mandatul experţilor români care discută vineri cu partea ucraineană pe tema canalului Bâstroe este de a se permite măsurătorile, precizând că nu este foarte important dacă acestea sunt realizate de experţi români, de o echipă româno-ucraineană sau de una independentă, ci este important sădie cunoscute adâncimile la care s-a ajuns pe acel canal.

Sorin Grindeanu a fost întrebat, joi, la Antena 3, dacă mai poate România să măsoare adâncimile de pe canalul Bâstroe sau ce mai poate face în această situaţie.


“În primul rând, cred că trebuie clarificate sau încă o dată spuse câteva lucruri. Primul dintre ele este legat de canalul Bâstroe, care este pe teritoriul Ucrainei, nu se află nici măcar la graniţă, aşa cum se află braţul Chilia cu România. Deci este 100% pe teritoriul Ucrainei. Ministerul Afacerilor Externe, în urmă cu zece zile, a transmis o notă verbală Ambasadei Ucrainei la Bucureşti prin care se cerea să se permită accesul navelor de măsurare româneşti pe cele două braţe pe Chilia şi pe canalul Bâstroe. Este un lucru cert pe care toată lumea îl ştie. Cei de la AFDJ Galaţi, care au în dotare trei nave de acest tip, sunt pregătite în orice moment atunci când colegii din Ucraina vor da acest accept. Nu putem să mergem înainte de a primi un accept de la un stat vecin şi prieten”, a precizat ministrul Transporturilor.
El a anunţat că vor avea loc discuţii la nivel de minister în România şi Ucraina în această problemă.
“Mâine, la ora 11, vor avea loc discuţii. Este o discuţie la nivel de experţi, e videoconferinţă. Din partea Ucrainei delegaţia va fi condusă de un secretar de stat, de la noi vor fi mai mulţi secretari de stat din toate structurile”, a precizat Sorin Grindeanu.
Ministrul a fost întrebat dacă a vorbit cu omologul său din Ucraina.
“Am vorbit şi la începerea conflictului şi am avut nenumărate discuţii, după care am înţeles următorul lucru, dincolo de semnalele publice, comunicările Ministerului Transporturilor din Ucraina, care se aflau pe site-ul ministerului, comunicările portului Ismail către armatori, cum că există anumite adâncimi, trebuie să intrăm pe un canal diplomatic gestionat de Ministerul Afacerilor Externe, iar lucrul ăsta l-am făcut. În acest moment, structurile din subordinea Ministerului Transporturilor care au responsabilitate pe acest domeniu sunt pregătite la nivel de experţi”, a explicat Grindeanu.


Întrebat ce vor solicita experţii români la întâlnirea de vineri cu partea ucraineană, ministrul Transporturilor a răspuns: “Exact ce a cerut Ministerul Afacerilor Externe, şi anume să se găsească o soluţie prin care să ştim în mod exact care sunt adâncimile la care s-a ajuns pe Chilia şi pe Bîstroe. (…) Asta este ceea ce a cerut inclusiv MAE, în nota verbală către Ambasadă şi bineînţeles că păstrăm acest mandat”.
El a mai anunţat că experţi de la Comisia Europeană vor fi prezenţi la discuţii tehnice cu părţile română şi ucraineană.
“Ceea ce vă pot spune în mod sigur este că şi luni şi marţi experţii de la Comisie vor fi prezenţi şi vor avea aceste discuţii tehnice atât cu reprezentanţii români, cât şi cu reprezentanţi din Ucraina. Şi ăsta e un lucru bun. Eu chiar vreau să vă spun că îl consider un lucru bun atâta timp cât vom afla, dincolo de comunicatele oficiale ale Ministerului Transporturilor din Ucraina sau ale portului Ismail, că s-ar putea ajunge la ceea ce ne dorim, să ştim cu exactitate adâncimile pe cele două căi. (…) Mandatul pe care l-am dat colegilor mei de a ajunge într-un final la această decizie, de a se permite măsurătorile, că sunt ele făcută de experţi din România, că e o echipă comună româno-ucraineană, că e o echipă independentă, gestionată, de exemplu, de Comisia Europeană, nu e foarte important. Important e că ştim, într-un final, dincolo de comunicatele oficiale, să ştim adâncimile la care s-a ajuns”, a mai transmis Sorin Grindeanu.
El a mai fost întrebat şi despre faptul că preşedintele Klaus Iohannis a afirmat că ministrul Transporturilor ar fi ştiut din luna octombrie a anului trecut despre aceste lucrări pe canalul Bâstroe.


“Am verificat de vreo trei ori toate aceste lucruri şi nu doar eu, ci şi colegii mei din minister. Nu a existat pe parcursul anului 2022 decât o notificare undeva în luna iulie, sper să nu greşesc, şi pe care o ştiţi în care partea ucraineană notifica următorul lucru, 400 de metri în zona portului Ismail”, a mai precizat Grindeanu.