Reuters vorbește despre Marele Plan al României: investiții majore pentru o schimbare a infrastructurii
Guvernul României va aproba vineri un plan de modernizare a infrastructurii rutiere în portul Constanța de la Marea Neagră, ca parte a investițiilor mai ample în port, care ar putea ajuta la tranzitul mai multor cereale ucrainene.
Constanța este cea mai mare rută alternativă de export a Ucrainei, cerealele ajungând pe căi rutiere, feroviare sau barje pe Dunăre. Ucraina este unul dintre cei mai mari exportatori de cereale din lume, iar oficialii guvernamentali români au declarat că își propun, în lunile ce urmează, să dubleze capacitatea lunară de tranzit a cerealelor ucrainene către Constanța la patru milioane de tone.
Guvernul a modernizat zeci de linii de cale ferată care fac legătura cu Ucraina, iar pe Dunăre sunt în derulare lucrări pentru a permite trecerea mai multor barje, inclusiv prin angajarea mai multor piloți și făcând posibilă navigația pe timp de noapte. În Portul Constanța, Ministerul Transporturilor va folosi fonduri ale Uniunii Europene pentru repararea sau consolidarea infrastructurii existente, construirea de noi drumuri, rampe de acces și sensuri giratorii, precum și lansarea unui sistem digitalizat de management al traficului, potivit draftului de proiect.
„Aceasta este o dovadă clară că România depune eforturi serioase pentru a sprijini Ucraina, permițând tranzitul cerealelor, dar și pentru interconectarea regiunii”, a declarat premierul Marcel Ciolacu la o ședință de guvern. Lucrările în port, care vor costa 721,3 milioane lei (155,67 milioane dolari), sunt estimate să dureze 36 de luni.
Din iulie, când Moscova a părăsit un acord care ridica de facto blocada rusă a portului Ucrainei la Marea Neagră, Rusia a lovit în mod repetat porturile fluviale ucrainene care se află peste Dunăre față de România. În primele șapte luni, Ucraina a transportat 8,1 milioane de tone de cereale prin portul românesc de la Marea Neagră Constanța. Exporturile prin port ar putea crește la 35 de milioane de tone metrice pe sezon dacă se vor face anumite modificări în operațiuni, a declarat șeful sindicatului ucrainean al comercianților de cereale UGA.
Marcel Ciolacu anunță investiții în infrastructură
Premierul Marcel Ciolacu anunță investiții majore în infrastructură pentru a crește posibilitatea de transport a cerealelor ucrainene.
”Avem și câteva proiecte de investiții-strategice în infrastructură. Două dintre acestea, însumând 1.4 miliarde de lei, au legătură cu extinderea și modernizarea Portului Constanța. Domnule ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, mă bucură faptul că asta se întâmplă chiar a doua zi după Forumul de Afaceri al Inițiativei Celor 3 Mări, de la București.
Aceasta este dovada concretă că România face eforturi serioase în vederea sprijinirii Ucrainei, prin susținerea tranzitului de cereale, dar și pentru a interconecta regiunea pe zona de infrastructură. Deoarece puterea noastră economică este esențială pentru siguranța noastră ca stat și pentru construirea unei securități regionale extinse!
În paralel, însă, trebuie să discutăm cu cifre clare – și deja le avem – despre impactul pe care războiul din Ucraina l-a provocat bugetului de stat. Am analizat acest aspect și la Bruxelles, săptămâna trecută, iar oficialii europeni înțeleg situația României și așteaptă să le trimitem date actualizate în acest sens.”, a spus Marcel Ciolacu.