Produsele românești, în afara legii. Co-președintele AUR, Claudiu Târziu, sesizează executivul român

Legea privind comercializarea produselor alimentare, din 2016, care face referire la produsele românești, spațiile distincte de expunere și vânzarea produselor românești, menită să susțină producătorii români a fost modificată în 2020. Ca urmare a acestei acțiuni, noțiunea de „lanț alimentar scurt”, care implică un număr limitat de agenți economici, ce și-au luat angajamentul față de dezvoltarea economică locală a fost eliminată din legea română. În vederea sprijinirii producătorilor români și completarea legii care a suferit modificări, senatorul AUR, Claudiu Târziu, se adresează premierului interimar, Florin Cîțu, pentru a corecta această nedreptate.

Care sunt motivele pentru care, între anii 2016 și 2020, nu a fost adoptată Hotărârea de Guvern pentru aprobarea normelor metodologice de desfășurare a acțiunilor privind lanțul scurt de aprovizionare, așa cum prevedea Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare și dacă a fost sau nu emis, în această perioadă, un Ordin al ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, așa cum prevedea expres Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare. În cazul în care un asemenea ordin a fost emis, vă rugăm să ne puneți la dispoziție o copie a respectivului ordin de ministru”, a declarat senatorul AUR, Claudiu Târziu.

Conform legii din 2020 a fost eliminată obligativitatea comercianților de a indica pe etichete țara de origine a produselor alimentare comercializate, precum și a locului/țării de proveniență a produselor primare a alimentelor comercializate, aspecte asupra cărora Uniunea Europeană nu a formulat niciodată niciun fel de obiecții, dimpotrivă existând Regulamente UE prin care se instituie asemenea obligații atât pentru producători, importatori și exportatori, cât și pentru comercianți. Totadată, Târziu constată că anul acesta, ca și în anii precedenți, un număr foarte mare de producători agricoli au suportat prejudicii importante, fiind nevoiți să-și distrugă întreaga producție sau mare parte din ea pe motivul obiectiv al imposibilității desfacerii acesteia.

Constatăm cu regret că prevederile cu care a fost completată Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare în 2016 au rămas literă moartă și nu au fost aplicate de către comercianții vizați din cauza faptului că, între 2016 și 2020, Guvernul României nu s-a achitat de obligația sa legală de a aproba printr-o Hotărâre normele metodologice de desfășurare a acțiunilor privind lanțul scurt de aprovizionare”, a punctat Târziu.