Poporul plătește pensii speciale pentru incompetență. PNRR a fost respins pentru a treia oară

Oficialii Comisiei Europene ridică semne de întrebare când vine vorba despre finanțare. În document fie nu sunt prevăzute costurile anumitor lucrări, fie sunt greșite sumele, fie costurile defalcate nu se ”pupă” cu suma finală. Practic, Comisia Europeană ne atrage atenția asupra unor greșeli de amatori și explică Guvernului de la București că ar avea nevoie de niște ore de aritmetică.

Unul dintre reproșurile aduse PNRR-ului depus de România este că nu corespund datele din documentele .xls cu cele din documentele word pentru anumite proiecte. Este vorba, în acest caz, despre renovarea spitalelor.

Un alt exemplu este că România a cerut bani prin PNRR pentru a renova terapia intensivă pentru nou-născuți. În documentul word sunt ceruți 80 de milioane de euro pentru asta, dar în documentul .xls anexat aceluiași proiect suma finală este de 71 de milioane de euro.

S-a depus cerere pentru finanțare a unui spital nou, doar că suma diferă de la un document la altul. Odată sunt ceruți 570 de milioane de euro, iar în altul, 517 milioane de euro.

La capitolul „Scheme de ajutor de stat pentru tehnologiile viitorului”, spune Comisia că nu pot fi calculate costuri exacte, pentru că nu sunt suficiente informații.

La subcapitolul Research, Dezvoltare și Inovare nu e dată mereu sursa datelor.

La alte capitole, cum e Turismul și Fondul pentru Tranziție Verde și Digitală, nu sunt justificări pentru costuri. La Școlile Verzi, au fost date costuri estimative din piață, când, de fapt, ar fi trebuit să fie folosite, ca toate celelalte state, un cost standard național. La trainingul pentru profesori, pentru tehnologie digitală, nu există raportare la cifre care sunt clare, din programele Erasmus.

Pilonul I Sistemul de management al apei

Valorile asumate pentru ținte sunt, în general, mai mici decât rezultatul calculelor

Exemplu: Investiția „Extinderea sistemelor de apă și canal în localități aflate în aglomerări mai mari de 2000 de locuitori”. Media pentru obiectivele 1 și 1 este calculată utilizând valorile de la mare la mic 70% -30%. Nu există nicio justificare pentru această ponderare, care plasează media în partea superioară. Nu există o metodologie sau un punct de referință pentru conexiunea la costul unitar al serviciului atât pentru apă potabilă, cât și pentru canalizare. În absența acestor informații, ambele costuri unitare par ridicate.

La alte investiții se precizează că nu sunt furnizate punctele de referință și metodologia de cost.

Pilonul I – Transportul sustenabil

Pe anumite proiecte de transport feroviar nu este clar dacă standardele de costuri includ TVA sau nu.

Nu sunt clare explicațiile furnizate despre modernizarea a 30 de locomotive.

Infrastructura de metrou

Nu este clar dacă 30 rame electrice de metrou sunt incluse în costul de 600 de milioane de euro solicitate.

Pilonul I – Fondul pentru Valul Renovării

Nu este clar cum se obține costul total de 1 miliard de euro. Există neconcordanțe între informații

Pilonul IV Fondul local pentru tranzitia verde și digitală –

Justificarea costurilor este insuficientă sau lipsește

Trebuie furnizate costurile unitare acolo unde este cazul și documentele justificative pentru date comparative

Trebuie explicată împărțirea costurilor pe investiții

Pilonul VI- România Educată

Pentru o mai bună urmărire a costurilor, Guvernul trebuie să explice fiecare investiție, nu grupate.

Numele date diferitelor investiții nu sunt corecte

Nu sunt indicate studiile în baza cărora au fost determinate costurile. Au fost menționate prețurile pieței preluate din Ordinul Arhitecților din România, dar fără a furniza informații suplimentare.