Nicușor Dan fură banii șoferilor! Șoferi care au plătit legal parcarea în București riscă să fie amendați!

Primarul General știe oare ce se întâmplă “în curtea” Primăriei București? S-a aprobat la nivel de Primăria Capitalei decizia de modificare a modalității de plată a parcării? Riști să iei amendă chiar dacă ai plătit parcarea în București! Un sistem folosit de milioane de bucureșteni, dinamitat de o mână de funcționari.

Sub ochii primarului general Nicușor Dan, un sistem care face unic Bucureștiul în peisajul capitalelor europene riscă să fie dinamitat. Mai mult, șoferii care au plătit legal parcarea în București riscă să fie amendați.Începând de luni, 29 aprilie a.c., Compania Municipală de Parking București SA (CMPB) a început să aplice autocolante pe panourile cu informații despre parcări, actualizând numărul de SMS destinat plăților. Astfel, în București au început să apară pe anumite pancarde un număr nou de SMS (#7576), trecut drept posibilitate de plată. Dar în același timp, pentru majoritatea parcărilor numărul de SMS indicat pentru plată este același din anii trecuți, respectiv #7458. Decizia a luat prin surprindere pe toată lumea, mai ales că este o perioadă în care confortul bucureștenilor ar trebui să fie în prim plan.

După cum am mai scris, numărul unic #7458, folosit de 8 milioane de ori pentru a plăti călătorii cu STB și de peste 3 milioane de ori pentru plăți ale parcărilor doar în 2023, a fost dinamitat de o decizie intempestivă a Companiei Municipale de Parking București (CMPB). Astfel, bucureștenii riscă să primească amendă chiar dacă au plătit, legal, parcarea.

“Mutarea” operată pe tăcute de compania municipală dă naștere la o serie de întrebări.

Ce a determinat CMPB să introducă un nou număr de SMS ca posibilitate de plată și în baza căror acte administrative este fundamentată această decizie? De ce nu există o procedură de achiziție publică pentru acest nou număr și ce măsuri de informare a cetățenilor au fost/sunt luate tocmai pentru ca să se evite situația în care șoferii corecți să riște amenda pentru că au achitat parcarea pe un număr vechi? Cele două numere de SMS aparțin aceleiași companii sau sunt operate de companii diferite? Dacă aparțin unor companii diferite, care este situația legală a contractelor în baza cărora sunt operate cele 2 numere de SMS care funcționează in acest moment?

Surse din Primăria Capitalei susțin că, deși numărul #7458 a fost accesat de peste 11 milioane de ori în 2023, doar pentru plata călătoriilor cu mijloacele STB și achitarea parcării, contractul cu furnizorul respectiv de servicii a expirat la sfârșitul lunii aprilie și nu a mai fost prelungit. Astfel încât acum nu există o bază contractuală pentru ca banii încasați prin sistemul SMS utilizat anterior să poată intra firesc în conturile CMPB și ale Primăriei București.

Mai mult, aceleași surse precizează că, deși Compania Municipală Parking București SA susține într-un comunicat de presă că “a solicitat și altor furnizori de tehnologie să ofere soluții cât mai performante și mai ieftine pentru plata parcării prin SMS în București”, verificările efectuate la ambele numere de SMS arată că ambii operatori practică aceleași tarife, deci cetățeanul nu are nimic de câștigat.

Am putea fi în fruntea UE, datorită numărului unicBucureștiul este una dintre cele doar 15 capitale ale țărilor UE (din 28) în care plata călătoriilor cu mijloacele de transport în comun supraterane se poate face prin SMS, fără a fi nevoie de descărcarea unei aplicații sau de plata imediată, prin card. Este un avantaj de care bucureștenii, sau cei care vizitează capitala pot profita.

Concret, în 2023 s-au făcut aproximativ 8 milioane de plăți prin acest sistem, cu o medie lunară de peste 600.000 de tranzacții, iar în 2024 numărul plăților a crescut substanțial, ajungând la un vârf de peste 800.000 în luna martie. Același număr unic, poate fi folosit în București, de această dată la fel ca în aproape toate capitalele UE, și pentru plata parcării (https://cmpb.ro/files/19/Modalitati%20plata.pdf).

La acest capitol, în 2023 s-au efectuat aproape 3 milioane de tranzacții, iar doar în martie 2024 s-au înregistrat aproape 330.000 de plăți. Tot prin SMS la numărul #7458 se poate plăti și trenul care leagă Gara de Nord cu Aeroportul Otopeni.

Spre deosebire de celelalte metode de plată a călătoriei cu STB sau a parcării, plata prin SMS vine cu avantaje certe, mai ales într-o țară în care nivelul de alfabetizare în domeniul noilor tehnologii este printre cele mai mici din UE, scepticismul populației în ceea ce privește siguranța plăților cu cardul este ridicat, iar infrastructura în acest sector este încă precară. În primul rând, așa cum arătam și mai sus, nu este nevoie de descărcarea unei aplicații specifice (așa cum este cazul în multe alte capitale), motiv pentru care cei care achită călătoria prin SMS nu au nevoie de telefoane performante și nici măcar de internet.

De precizat că plata prin SMS se poate face și cu ajutorul unor aparate dotate cu cartelă pre-pay.În al doilea rând, având în vedere programul casieriilor STB (închise noaptea și în week-end), plata prin SMS este o metodă prin care poți evita amenzile, chiar și fără a avea un abonament lunar sau cu altă durată. Nu în ultimul rând, plata prin SMS vine cu o “perioadă de grație” pentru cel care o utilizează, pentru că plata călătoriei se va face împreună cu următoarea factură pentru abonamentul de telefonie, adică la interval de aproximativ o lună.

Acest ultim avantaj este evident mai ales atunci când este vorba despre plata parcării, având în vedere că, în București, costul orar mediu este de 5 lei, ceea ce poate genera cheltuieli notabile pentru cei care, de exemplu, vin des în București, fără a locui aici. Ca și în cazul transportului în comun, plata parcării prin această metodă te scutește de problemele care pot apărea cu găsirea unui “parcometru” sau cu instalarea unei aplicații dedicate, care uneori poate să nu funcționeze și care oricum presupune debitarea unui card, deci inclusiv introducerea datelor bancare.